2016-02-13 07:00:00 • 5 min lezen

The Cult - Hidden City

The Cult – Hidden City Label: V2 Eindoordeel: 7

De gothic rock act van de jaren 80 brak door met het album “LOVE” waar “She Sells Sanctuary” en “Rain” op staan. Het vervolg Electric werd matig gevonden waarna de band met het heerlijke album “Sonic Temple” terug sloeg. Na het album “Ceremonie“ uit 1991 werd de band onstabiel. De albums werden meer grunge en daarna lag het accent meer op de hardrock. Naast Ian Astbury is Billy Duffy de vaste man van de band. Astbury tourde succesvol met the Doors als vervanger van Jim Morrison.

Bij the Cult was het een komen en gaan van drummers en bassisten. Uiteindelijk weet John Tempesta een vaste plek in de gelederen te krijgen. De ex drummer van Exodus en Rob Zombie werkte voorheen bij Antrax. Bassist Grant Fitzpartrick kan inmiddels zeggen dat hij een jaartje mee doet en op het nieuwe album zijn kunsten vertoond. Met “Dark Energy” trap men met dit album af. De energy die men voorheen had is niet meer wat het allemaal is geweest. Dit is het gehele album te horen . Met “Hinterland” brengt men er nog wat actie in, maar over het algemeen is het album wat vlak van aard. “Birds Of Paradise” is lang van aard maar een doorsnee popsong net als “Dance the Night”. De spannende zanglijnen met de uithalen ontbreken of Astbury haalt niet meer dat wat hij ooit kon. Het is ook logisch gezien ieder ouder wordt, maar het geluid van the Cult is in dat geval wel lastig te vinden. Met “G.O.A.T.” weet Billy het nummer in te vullen met vele solo’s. Het is een oplossing, maar je wordt er wat moe van. Nee, dan pakken we liever een old classic album waar The Cult inmiddels al enkele decennia op kon teren.