The Dark Element – The Dark Element

Label: Frontiers rec.

2017-12-10 07:00:00 • min lezen

Rock
7,5

The Dark Element

The Dark Element is het nieuwe project van Zweedse zangeres Anette Olzon (Alyson Avenue, ex-Nightwish) en Finse gitarist Jani Liimatainen (Cain’s Offering, ex-Sonata Arctica). Nadat het rondom beiden eventjes stil is geweest qua muziek, hebben ze besloten hun krachten te bundelen en muziek te schrijven. Dit heeft geresulteerd in het gelijknamige album. De band is aangevuld met Jonas Kuhlberg op basgitaar en Jani Hurula op drums (beiden Cain’s Offering).

Anette Olzon heeft tijdens haar periode met Nightwish veel kritiek gekregen op haar zangkwaliteiten. Dit is onterecht in mijn ogen. Het oudere werk van Nightwish kon ze niet aan, maar haar eigen albums met de band heeft ze goed gedaan. The Dark Element bevat misschien geen grote vocale hoogtepunten, maar ze laat ook hier horen een goede zangeres te zijn die op haar plek is. Haar powervoice komt bijvoorbeeld goed tot zijn recht op ‘My sweet mystery’. Haar warme en gevoelige stem is heel mooi op de ballads ‘Someone you used to know’ en ‘Heaven of your heart’. Het is mooi om Olzon terug te horen in het hardere genre.

De zang valt goed samen met het muzikale werk. Zeker ook het strakke gitaarspel van Liimatainen, bijvoorbeeld op ‘The dark element’ en ‘The ghost and the reaper’. De nummers zijn zorgvuldig in elkaar gezet en bevatten allemaal een catchy melodie. Er is veelvuldig gebruikt van de synthesizer als melodielijn. Dit had mogelijk wat minder gekund. Het album zal zowel de metal- als rockfans kunnen trekken. ‘My sweet mystery’ en ‘Dead to me’ gaan meer richting metal, terwijl ‘Here’s to you’ en ‘Halo’ meer rocknummers zijn. Het is een energiek album en een mooie samenwerking tussen de muzikanten.

Rock