2019-10-03 07:00:00 • min lezen

hard rock
8

The Darkness – Easter is Cancelled

We leven in turbulente tijden vol politieke en maatschappelijke onrust. Stel dat er een parallel universum zou zijn. Een universum waarin Jezus Christus zijn superkrachten gebruikt om los te breken van zijn kruis en de koers bepaalt? Waarin een verdoemde romance niet mislukt? Waarin rock-’n-roll voor eeuwig voortleeft? Dit zijn de vragen die The Darkness zich stelt op het nieuwe, quasi sci-fi conceptalbum Easter Is Cancelled. Een muzikaal opus over de superster Jezus uit een andere werkelijkheid, de desintegratie van de liefde en de dood en wederopstanding van de rock-’n-roll.

Het feit dat Easter Is Cancelled een conceptalbum is, zou geen verrassing moeten zijn. De enige verrassing is dat het zo lang heeft geduurd voordat The Darkness een conceptalbum heeft gemaakt. Het is geproduceerd door gitarist Dan Hawkins en opgenomen in zijn studio in West Sussex. Het gehele proces nam acht maanden in beslag waarbij de nummers tot in het kleinste detail werden geperfectioneerd. Aan de grondslag van Easter Is Cancelled ligt het idee van de Multiverse Theorie, de theorie dat er een ontelbaar aantal parallelle universums zijn en dat alles wat kan gebeuren is gebeurd of gebeurt in een van die universums. Iets was terugkomt in alle teksten en waarmee een alternatieve werkelijkheid wordt gepresenteerd waarin de zaken heel anders lopen. De dood van de rock-’n-roll is een van de belangrijkste thema’s.

Dit wordt al met de openingstrack van het album duidelijk ‘Rock and Roll Deserves to Die’. Het zegt alles en met een mini rockopera wordt de toon van het album gezet. De liefdesdrama kan niet ontbreken en  met ‘How Can I Lose Your Love’, ‘Heart Explodes’ en ‘Heavy Metal Lover’ zijn deze verhalen dan ook aanwezig. De samenzang van de band is mooi, al is er altijd iemand bij deze band die telkens even de hoge toon moet pakken. Dat kan voor gewenste liefhebbers net even verkeerd vallen, maar dat is gelukkig geen verrassing meer.

Met Deck Chair tikt met nog even de jazz aan, maar over het algemeen is het een prima rock album met een mooi concept verhaal en een sterke titel.

Op 24 februari 2020 staat The Darkness in de Melkweg in Amsterdam.

hard rock