The Dawn Brothers - Dusk

Label : V2

2021-07-19 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk
8

The Dawn Brothers - Dusk

De Nederlandse band The Dawn Brothers behoeft waarschijnlijk geen introductie meer. Sinds hun debuut Staying Out Late in 2017 tourden ze veel door Europa maar stonden ze ook op het Americanafest in Nashville. Ook de Rotterdamse band ontkwam niet aan de gevolgen van Covid maar toch is er nu dat nieuwe, vierde album Dusk.

DNA duidelijk hoorbaar
Het album is niet bijzonder lang of uitgebreid; 8 tracks met een speeltijd van een klein half uur. Toch weten de “Brothers” weer een puntgave plaat af te leveren waar hun DNA duidelijk hoorbaar is en die we het best omschrijven als een sound die ergens op het snijvlak van Americana en Countryrock bevindt met hier en daar een vleugje Folk en Soul. Luister maar eens naar het uptempo ‘Toss And Turning’ met een subtiele piano of de opener ‘Junk’. Na het eerste deel schuift het accent iets meer richting Country zoals bij ‘Corners Of My Mind’ zodat het album lekker vaart houdt en de nodige variatie biedt.

Ongedwongen sfeer
Het album werd in Frankrijk, lekker ver van de bewoonde wereld, opgenomen. Afgereisd met een camper vol met opnameapparatuur werd er ergens een woonkamer omgebouwd tot studio en vonden de muzikanten inspiratie in een aangenaam, ongedwongen sfeer aan de slag amen met hun kompaan Tim van der Burg. Die spontaniteit en ongedwongen sfeer zorgt voor een puur en eerlijke sound die op nummers als het ingetogen ‘Hold On To Your Love’ en ‘Vista Cruiser’ met prima gitaarspel van Bas van Holt duidelijk hoorbaar is. Op de afsluiter ‘So Long’, met een prima Rowan de Vos op piano en keys, zijn de accenten van de zuidelijke staten van de VS voelbaar.

De band heeft natuurlijk qua bezetting een wijziging ondergaan toen Levi Vis de band verliet om zich op zijn solocarrière te focussen maar Tammo Deuling vult die leegt meer dan prima op. Dusk is een productie van internationale allure en The Dawn Brothers bewijzen wederom dat ze binnen dit genre tot de absolute top van Nederland horen. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Folk