2016-08-06 07:00:00 • 12 min lezen

The Dead Daisies - Make Some Noise

The Dead Daisies – Make Some Noise Label: SPV Eindoordeel: 8

Inmiddels is de Amerikaanse rockact The Dead Daisies een roulerende super rock band geworden. Wanneer de Nieuw Zeelander Jon Stevens zijn avontuur bij INXS (en Noiseworks) had beëindigd ontmoet zakenman en gitarist Jon David Lowy en multi instrumentalist John Fields. Even door een adresboekje lopen en Slash komt om een single (“Lock ’n Load”) te schrijven. Een album wordt opgenomen en een platendeal wordt getekend. Wanneer er een band moet komen om dit live te vertolken duikt Stevens weer in zijn adres boek. Marco Mendoza (Whitesnake / Thin Lizzy) wordt gebeld en Slash tipt Stevens voor Frank Ferrer (Tool) en Richard Fortus. Beide spelen dan bij Guns & Roses. Wanneer de Chinese Democracy tour is afgerond, stapt men over. Toetsenist Reed neemt men mee en een live band is geboren. Mendoza wordt door de ex Thin Lizzy leden weer gekaapt voor hun band Black Star Riders en wordt voor de UK tour tijdelijk vervangen door Rolling Stones bassist Darryl Jones. Charley Drayton (The Cult / Neil Young) neemt dan de kit van Ferrer over, die op zijn beurt weer terugkeert bij Guns & Roses. Bij de tour in Australie met Jimmy Barnes wordt Drayton door Barnes ingekocht en tipt Drayton om zijn Cult vervanger John Tempesta (Exodus/ Anthrax) te vragen. Hij is even vrij van de klus bij the Cult en keert na de tour terug. Dit frustreert Stevens. Brian Tichy (Billy Idol/ Whitesnake) heeft eerder met Mendoza gespeeld en wordt binnengevlogen. Voormalige Motley Crue zanger John Corabi speelt in een gelegenheidsband van KISS leden, wordt gebeld omdat Rolling Stones backing zanger Bernard Fowler niet uitblonk als frontman van een rock act. De band released hun tweede album “Revolucion” en na optimaal netwerk overleg (en duiten) mogen ze als support met KISS mee. Miljoenen mensen hebben hun nu gezien en de band staat als een huis. Nu zijn Reed en Fortus weer teruggekocht voor de Guns & Roses reünie tour. Whitesnake gitarist Doug Aldrich wordt gebeld en zegt ja… Kortom Jon Stevens start een band met een rijke zakenman, huurt ex leden van Guns & Roses in en wanneer de GnR reünie start huurt hij ex Whitesnake leden. Stevens wordt vervangen en de rijke zakenman tourt als rockster over de wereld en heeft een top begeleidingsband bij zich. Muzikaal is het dan ook uiterst goed en gelijk ook voorspelbaar. Aldrich weet met zijn gitaarspel de band een drive mee te geven dat op het vorige album mist. “Mainline” en “Song And A Prayer” kent een heerlijke groove en het openingsnummer “Long Way To Go” knalt er heerlijk in. Met de covers “Forunate Son” (Creedance Clearwater Revival) en het slotstuk ”Join Together” (the Who) wordt er een statement gemaakt. Nee de band is ingehuurd voor de fun en gein, maar door de professionaliteit van de leden is het een topact geworden waar je rekening mee kunt houden. Het wordt allemaal duidelijk wanneer Lowy afgestudeerd is op de universiteit met “commercie” als hoofdvak. Dat is dan nu allemaal goed gelukt.

The Dead Daisies in Nederland op 25 november Tivoli/ Vredenburg te Utrecht 4 december Paradiso Amsterdam