The Decemberists - I’ll Be Your Girl

Label: Rough Trade / Konkurrent

2018-03-23 07:00:00 • min lezen

Folk / Indie / Pop
7,5

The Decemberists - I’ll Be Your Girl

The Decemberists is een indie-popband uit de USA en bestaat sinds 2001. I’ll Be Your Girl is alweer hun achtste album en tussendoor heeft de band ook nog zo’n 4 EP’s uitgebracht. Een behoorlijk productieve band, zeker naar de huidige maatstaven. Hun geluid is een mix van folk, (indie-)pop/rock met soms progressieve trekjes. Vaak met zeer verhalende teksten, niet zelden met een historische insteek. Belangrijkste man is zanger/gitarist Colin Meloy die ook de liedjes schrijft. De rest van de band speelt een gevarieerd arsenaal aan instrumenten.

I’ll be your girl borduurt hier op voort, maar is tegelijkertijd anders. Zoals act als Arcade Fire hebben ze hun geluid inmiddels iets meer van elektronica voorzien. The Decemberists volgen in dat voetspoor. Dat wordt al meteen in het openingsnummer ‘Once In My Life’ duidelijk, hoewel het folk-achtig begint met akoestische gitaren komen de synths er in het refrein overduidelijk overheen. Ook de teksten zijn hier en daar directer en eenvoudiger dan voorheen. ‘Everything Is Awful’, ‘We All Die Young’ en ‘Rusalka’ komen daardoor krachtig over. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de keuze van hun producer: John Congleton, vooral bekend van zijn werk voor artiesten als St. Vincent en Goldfrapp.

Ook eerste single ‘Severed’ valt in dezelfde categorie: het nummer opent met synthesizers en een dominante elektronische beat. Het is even wennen, maar even later als Colin Meloy begint te zingen is het overduidelijk Decemberists. I'll Be Your Girl klinkt daarmee vooral als een logische nieuwe stap in de carrière van deze avontuurlijke en eigenzinnige band.

Hou je van de Waterboys, R.E.M. en Arcade Fire, dan zit je met The Decemberists ook goed.

The Decemberists zijn te zien in Nederland op.
 14 nov.        TivoliVredenburg, Utrecht