The Dirty Clergy - In Waves

Label : Cornelius Chapel Records

2020-07-21 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
8

The Dirty Clergy - In Waves

De Indie/Alt rockers The Dirty Clergy zijn terug met een nieuw album. Ook dit uit Alabama, VS, afkomstige trio heeft de release even uit moeten stellen maar gelukkig is hun nieuwe album In Waves nu ook in Nederland beschikbaar.

Gastzangeres
Het album kent met ‘Trials’ een sterke opener; de stem van frontman Brian Manasco klinkt wat “hazy” en is ondergeschikt aan de heerlijke muur van muziek die uit je speakers stroomt; drums, gitaren en bas zijn perfect in evenwicht met de nodige echo en galm zodat het nummer echt als één geheel klinkt. Vervolgens is daar ‘Born To Lose’ waar de band nog nadrukkelijker de keuze maakt om de muziek te laten prevaleren boven de vocalen die als het ware door de band op een haast subtiele manier weggestopt worden. Vervolgens is daar met ‘Young Lovers’ de eerste echte verrassing; Cameron Love neemt een deel van de zang voor haar rekening en zorgt met haar hoge stem voor een prachtige balans met het stevige drumwerk van Lester Nuby III en de afgemeten gitaarsolo van Manasco.

Parkland Shooting
Dit nieuwe album wordt na deze sterke opening door de band slim en perfect uitgebouwd. ‘Wonderland’, een stevige rocksong met volop dynamiek, doet denken aan Oasis en de band durft het zelfs aan om een cover van Lana Del Rey op te nemen. De eigen interpretatie van ‘Westcoast’ is overigens geslaagd te noemen! Toch durft de band ook wat gas terug te nemen; ‘Homesick’ mag dan wat dromerig klinken; nog steeds durven de heren aan dat wat galmende geluid vast te houden en weten een ongekende energie en emotie in deze track mee te nemen. Manasco schreef dit nummer overigens naar aanleiding van de Parkland School-shooting en ook hier doet zijn wat schorre stem weer denken aan die van Lou Reed. Gaandeweg worden we steeds meer overtuigd dat de heren de kunst verstaan om de wat “shoegaze”-achtige sound te transformeren naar “dreamgaze”; luister maar eens naar het innemende ‘Whiplash’ en ‘Parades’ en ‘Dead To Me’, waar we wederom een vocale bijdrage horen van Cameron Lane. Ook ‘Lucy’ is wat rustiger maar hier weet de band die spanningsboog goed vast te houden, iets wat de band met afsluiter ‘Too Good To Last’.

De twaalf nummers klokken een speeltijd van bijna een uur. Twaalf songs die ervoor zorgen dat de plaat als een samenhangend geheel klinkt. Zanger, gitarist en songwriter Brian Manasco is met zijn typerende stemgeluid bepalend maar credits evengoed naar bassist Ky Carter en drummer Cody Moorehad. In Waves krijgt na elke luisterbeurt meer glans. Veel luisterplezier.

Rock