2014-09-21 07:00:00 • 7 min lezen

The Eric Ineke JazzXpress – Cruisin’

Label: Challenge Records

Cruisin’ is alweer de zesde cd van JazzXpress; het concept is bekend. Desalniettemin is dit weer een meesterlijke verzameling van intelligente composities in de hard bob stijl.

De cd opent met “Oak City”van Rik Mol (tr), waarmee de toon direct wordt gezet. Up tempo met een aanstekelijke swing, geheel volgens het aloude principe, maar dan wel in een modern jasje. Dat geldt nog meer voor het tweede nummer “Seven On The Rigter Scale” van Marius Beets (b). Na het subtiele intro waarbij piano en drums de strakke baslijn van wat losse sfeervolle improvisaties voorzien, volgt het melodieuze thema waaraan gaandeweg piano, blaasinstrumenten en drums elk hun eigen interpretaties toevoegen; een van mijn favorieten.

Hierna volgt “The End Of The Affair” (afgeleid van een bekend standard), eveneens een Marius Beets compositie, redelijk standaard qua uitvoering, maar met heerlijke drive. Hetzelfde geldt voor “Just A Tune For You” van Rob van Bavel (p) en “What Is This” wederom van Marius Beets. Vette nummers, waarbij ieder zijn kans krijgt te excelleren in solo’s en dat ook doen. “Night And Day” (van Cole Porter) is een verrassende, en smaakvolle duet van piano en drums. Het is een klassieker die niet verveeld, en zeker niet door verfrissende uitvoeringen zoals die van Rob van Bavel en Eric Ineke (dr). Het tweede nummer, dat niet van de hand van een van de bandleden is, is Johnny Griffin’s “When We Were One. Een hele mooie ballad, waarbij het spel van Sjoerd Dijkhuizen niet onvermeld mag blijven; de “little giant” meer dan waardig.

De cd sluit af met het titelnummer “Cruisin’”, het meest verrassende nummer, met enkele leuke instrumentale duels, korte snel afwisselende soli, en de stuwende kracht van bandleider Eric Ineke op drums. De cd is een passende aanvulling op iedere serieuze jazz-collectie. Bovendien is het zeker de moeite waard om deze band live te gaan zien. Hou de concertagenda dus goed in de gaten.