The Essex Green uit Brooklyn na 12 jaar terug met Hardly Electronic

2018-07-30 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop
8

The Essex Green - Hardly Electronic

Na een afwezigheid van een kleine twaalf jaar is The Essex Green terug met een nieuw album. De band geformeerd rond Jeff Baron (gitaar), Sasha Bell (gitaar, vocals) en Christopher Ziter (keys, vocals) heeft een lange adempauze nodig gehad nadat in 2006 hun vorige album Cannibal Sea verscheen. De band ontstond eind ’90-er jaren in Brooklyn en maakte deel uit van het onafhankelijke Elephant 6-collectief en is dus nu terug.

Label : Merge Records

Een aangename vintage “Blended” 60’s sound
The Essex Green stonden voor een combinatie van Folkpop, wat psychedelica, een beetje West Coast Sound, wat country en dat allemaal gemixt in een soort van blended 60’sound. Na hun voorlopige afscheid van het muziektoneel in 2006 ging ieder zijn eigen weg om met het bestaan niet alledaagse onderwerpen (onderzoek naar fermentatie, het bouwen van een boot). Een jaar of drie geleden was het gevoel er weer om bij elkaar te komen en nieuwe muziek te schrijven. Het resultaat is een verbluffend goede plaat met veertien nummers. Mooi om te horen dat de band na al die jaren afwezigheid nog steeds in staat is om die aantrekkelijke mix van diverse stijlen met elkaar te combineren. Opener ‘Sloane Ranger’ is een lekker uptempo nummer met duidelijke Folk invloeden en wordt gekleurd door hier en daar een orgeltje maar vooral de tweestemmigheid die door Sasha en Christopher slim worden uitgespeeld.

Diverse invloeden herkenbaar
Op het aanstekelijke ‘The 710’ is het Sasha Bell die de leadvocals voor haar rekening neemt en zo horen we afwisselend Sasha of Ziter op de voorgrond. Dat de band diverse stijlen en invloeden tot zich neemt blijkt wel uit een nummer als het Beatlesque ‘Modern Rain’ of een absolute country-kraker als ‘Bye Bye Crow’. Bij ‘Waikiki’ horen we vervolgens weer een heerlijke West-Coast vibe en zo gaat de band maar door. Hoogtepunten op het album zijn waarschijnlijk het energieke ‘Don’t Leave It In Our Hands’, het innemende en lieflijke ‘In The Key Of Me’ maar ook ‘Patsy Desmond’, een nummer dat door de piano en tweestemmigheid gedragen wordt. Verder is daar nog het poppy klinkende ‘Another Story’ en de ballad ‘Stranded By Six’ waar Sasha zo nu en dan nog wat vinnigheid in legt. De afsluiter van dit album is het rustige en gevoelige Folknummer ‘Bristol Sky’.

Blijkbaar kan een afwezigheid van meer dan tien jaar goed uitpakken en voor de nodige positieve inspiratie zorgen. The Essex Green levert met Hardly Electronic een volwassen album af waarbij de diverse muzikale invloeden talrijk zijn maar ze toch de eigen inbreng niet overschaduwen. Elke luisterbeurt levert weer nieuwe (muzikale) inzichten op en het album en eigenlijk kent het album geen slechte nummers. Alles steekt boven het spreekwoordelijke maaiveld uit en er zijn echt enkele groeibriljantjes te beluisteren. Veel luisterplezier.

Folk / Pop