2014-04-03 07:00:00 • 5 min lezen

The Everly Brothers - The Very Best Of

Everly Brothers – The Very Best of Label: Rhino Eindoordeel: 8

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat na het overlijden van Phil Everly er een best of album zou gaan verschijnen. Niet dat er nog niet genoeg zijn, maar meer om de aandacht te geven aan dit duo die een lans heeft gebroken voor de huidige popmuziek.

Zonder The Everly Brothers geen Beatles, Bob Dylan en Simon & Garfunkel. Misschien is het wat te veel eer maar de heren hebben zeker veel invloed gehad op de muziek van de jaren 60. Gezien de nummers als Bye Bye Love en Wake Up Little Susie in de jaren 50 door hen op schijf zijn gezet en later vele malen gecoverd of nagespeeld zijn, kun je zeker stellen dat hun invloed op de popmuziek groot is. Verder zijn er later vele Everly songs op schijf gezet door uiteenlopende artiesten. Enige maanden, net voor de dood van de 74 jarige Phil Everly leverde Greenday zanger Billy Armstrong samen met Norah Jones (Billy & Norah) een album vol Everly Brothers songs. Maar onze Eurovisie songbirds Waylon en Ilse de Lange kennen het repertoire van de Brothers als hun broekzak. Dit mag dan de zoveelste Very Best Of zijn maar op een cd schijfje staan hier 31 songs. Allen hits en bekende songs als “Lucille”, “‘till I Kissed You” en “Walk Right Back”. Natuurlijk mag “All I Have To Do Is Dream” en “Bird Dog” niet op dit album missen. Maar ook leuke verrassende nummers als “Love Hurts”, “Love Of The Common People” en “Crying in the Rain” staan op deze cd. Herkenbare melodien van Nazareth tot Roy Orbison en weer terug via Paul Young naar Whitesnake. Iedereen heeft de link met de Everly Brothers of ze willen of niet.

Vandaar een leuk album om nu zelf te ontdekken wat de Everly Bothers zijn, tenzij je de platenkast van je pa kunt plunderen.