8

The Franklin Electric - Blue Ceilings

Eindelijk is daar dan het tweede album van de Canadese indiepop formatie The Franklin Electric. Met Blue Ceilings zet de band een volgende stap.

Label: Indica / Redline
Eindoordeel : 8

Intensief touren
Geestelijk grondlegger of bezielende leider van deze formatie is natuurlijk John Matte. Opgegroeid in een muzikaal gezin was hij het die in 2012 een muziekwedstrijd wint en daarmee duizenden andere deelnemers achter zich laat. In 2014 is daar het debuutalbum, This Is How I Let You Down; eerst uitgebracht op een onafhankelijk label maar al snel opgepakt door het label Indica waar bijvoorbeeld ook een gelijkgestemde band als Half Moon Run zijn werk op uitbrengt. In 2015 tourt de band intensief (de teller gaat richting de 200 optredens wereldwijd) en zijn ze in Nederland te bewonderen als voorprogramma van Half Moon Run in Paradiso/Tolhuistuin. Tijdens het intensieve touren word de bodem gelegd voor dit nieuwe album. De drijvende kracht blijft singer/songwriter John Matte.

De helende stem van John Matte
Natuurlijk drijft het album deels op de sterke indie/folk composities maar ook de stem van de drijvende kracht Matte is een handelsmerk waar je niet omheen kunt. Het album voelt vanaf de eerste noot goed; ‘I Know That Feeling’ begin met een eenvoudig gitaarloopje en de stem van Matte om daarna subtiel uitgebouwd te worden met hier en daar de nodige dramatiek waarmee de toon meteen gezet is. Lekkere, aangename luisterpop. Het nummer wordt meteen opgevolgd door het gedreven en ijzersterke ‘Someone Just Likes You’, absoluut één van de betere tracks op dit album. Hierna is het tijd voor het wat rustigere nummer ‘Burning Falme’; een nummer dat een mooie spanningsboog kent en waarbij je steeds het gevoel hebt dat het nóg verder gaat ontbranden, wat uiteindelijk gelukkig ook gebeurt.

Het album bevat enkele ijzersterke nummers
Uiteraard bestaat het grootste gedeelte van Blue Ceilings uit lekker toegankelijke folk/indie/pop zoals nummers als ‘Save Yourself’, ‘Resistance’ en ‘Can I Get It Back’. Duidelijk hoorbaar is het wat volwassener karakter van de nummers. Een aantal nummers klinken wezenlijk anders dan op het debuut. Een andere detail is dat Matte minder teruggrijpt naar de trompet als op het debuutalbum. De ballad ‘It’s Taking To You’ is zeer sterk; piano, slidegitaar, drums en de helende stem van Matte zorgen voor een zeer sterk alt/folk nummer dat blijft hangen. Dat de heren in 2015 met veel andere bands hebben opgetreden en daar inspiratie door gekregen hebben (denk aan Mumford & Sons en Half Moon Run) is hoorbaar op ‘All Along’. Dat de band ook nog bij dicht bij zich zelf blijft is te horen op ‘So Far’. Centraal op het album staat (waarschijnlijk bewust) de prachtige ballad ‘Walk With You’; vanuit weinig meer dan een pianoballad wordt het nummer opgebouwd tot een krachtig nummer waarin Matte al zijn gevoel legt. Dat gevoel wordt nog eens versterkt omdat het écht delen van een gesprek zijn die Matte met een vriendin had. De ruim één minuut durende instrumentale afsluiter ‘Blue Ceilings Outro‘ is wat mij betreft overbodig aangezien het muzikaal niets meer toevoegt.

In dit muzikale genre van alt/folk/indie en het snijvlak van lekkere luisterpop zijn natuurlijk vele bands actief. The Franklin Electric is in deze vijver op zoek naar erkenning en succes; iets wat de muziekkenners waarschijnlijk al wel in deze band ontdekt hebben. Blue Ceilings is een wat volwassenere en completer album dan het debuut. Overigens klinkt dat in het Engels lekkerder; “mature”. Vorig jaar stonden ze nog als support act van Half Moon Run in Paradiso/Tolhuistuin, nu zijn ze hoofdact. Een meer dan geslaagde opvolger en een fijne plaat om te luisteren. Veel luisterplezier.

The Franklin Electric live:
8 april, Bitterzoet, Amsterdam

Folk / Indie