2015-11-21 07:00:00 • 12 min lezen

The Franklin Electric - This Is How I Let You Down

Label : Indica / Rough Trade Eindoordeel : 7,5

The Franklin Electric is een Canadese band uit Montreal, gevormd rond de zanger, schrijver en muzikant Jon Matte. In 2012 wint deze tweetalige Canadees een muziekwedstrijd en laat daarmee duizenden andere deelnemers achter zich. Daarmee is The Franklin Electric in de dop ontstaan.

Een combinatie van indie- en folkpop Het debuutalbum was al eerder in Canada en de VS verkrijgbaar maar sinds afgelopen maand ook in Nederland. Gelukkig maar want The Franklin Electric klinkt verfrissend. De band heeft sinds 2012 wel wat interne wisselingen ondergaan maar frontman Jon Matte weet met zijn huidige drie bandleden blijkbaar de juiste snaar te raken en heeft de balans gevonden. The Franklin Electric maakt een combinatie van indie- en folkpop. Opvallend hierbij is dat naast de traditionele instrumenten als gitaar, bas en drums Matte bij veel nummers de trompet ter hand neemt want naast leadzanger en pianist bespeelt Matte dit instrument met verve.

De trompet Het album opent sterk met ‘Strongest Man Alive’ en ‘Unsatisfied’; twee nummers die lekker uptempo zijn en waar dat typerende geluid van de trompet wat extra cachet geeft. Vervolgens wordt duidelijk dat de band ook prachtige, kleine en breekbare songs kan schrijven. Titelsong ‘This Is How Let You Down’  is een mooie, smaakvolle ballad die Matte prima in staat stelt om te laten horen dat hij een goede stem heeft met een groot bereik. Zo worden je zinnen geprikkeld en ben je steeds benieuwd naar de volgende track. ‘17’ is een lekker luchtig, vrolijk en typisch folk-achtig nummer, ‘Show Me The Quiet Air’ is weer zo’n ingetogen, akoestisch uitgevoerd nummer en ‘Uninvited (Storm)’ is weer een prima indie-track. Twee nummers vechten om de titel “beste track”; ‘Running’ blinkt uit door de prachtige, vloeiende melodielijn inclusief het geluid van de trompet en strijkers en single ‘Old Piano’ is simpelweg een ijzersterk nummer waar alles van de band in samenkomt.

Eindoordeel This Is How I Let You Down is een knap debuutalbum. Jon Matte bewijst dat hij pakkende liedjes kan schrijven voorzien van goede teksten. The Franklin Electric laat als band op dit album horen het hele spectrum binnen folk en indie te beheersen met leuke muzikale uitstapjes. Het geheel is sfeervol, uiterst muzikaal en op sommige momenten zelfs verrassend. Het album is overigens voorzien van een boekje met alle songteksten. Op dit moment tourt de band als voorprogramma met Half Moon Run, ook zo’n Canadese band die het gewoon gaat maken. Op naar het volgende album en nieuw materiaal. Veel luisterplezier.