2014-03-14 07:00:00 • 8 min lezen

The Gathering - Always...

The Gathering – Always Label: Peaceville/ Bertus Eindoordeel : 7,5

De beginperiode van de gothic metal act The Gathering kenmerkte zich door de symphonische inslag. Dit album is dan ook een rerelease van hun debuutalbum “Always”. Hier horen we nog geen Anneke van Giersbergen waarmee The Gathering hun grote successen kent. Inmiddels is Anneke vervangen door Silje Wergeland en is de band op zoek naar het succes waar men ooit van heeft geproefd.

“Always” is het verloren album, dat terug gevonden is en waar het allemaal mee begon. Bart Smit was een grunter zanger, de stijl dat begin jaren 90, binnen de metal populair was. De deathmetal en doom metal acts brachten de metal met een grommende lage stem, dat vanuit de keel stembanden werd opgebouwd. Naast Bart werd de luchtigheid gevonden om een vrouwenstem (Marieke Groot) op diverse nummers er aan toe te voegen.

“In Sickness and Health” en “The Mirror Waters” zijn al nummers die over de 7 minuten gaan en waar de symfonische inslag duidelijk herkenbaar is. Uiteindelijk leverde dit binnen de band een verschil van menig op. Het zoeken naar de juiste richting is op dit album nog hoorbaar. Het gevolg werd dat de act een keus maakte om de metal sound af te romen en over ging naar een luchtigere versie, de Gothic met een vrouwenstem. Terugkijkend blijft het album “Alway” een album te zijn waar men aan blijft sleutelen. Na de remix van 1994, wordt nu door producer Attie Bauw (The Scorpions, Trockener Kecks) dit album weer onder handen genomen. De nieuwe mix technieken worden er op los gelaten en het resultaat is zeker te horen. Helder en hier en daar zijn de aanzetten verstevigd. Deze 2de remix van Attie geeft aan dat hij nog steeds betrokken is met het album en de band. Of dit ook een nieuwe inslag is voor de band om dit album weer op de planken te brengen is wellicht niet het geval. Maar het is zeker een fijne terugblik in de tijd waar het allemaal mee begon. Het is toch een band geweest die het durfde en het pad vrij maakte voor acts als Within Temptation.