2014-05-31 07:00:00 • 9 min lezen

The Hidden Camera's - Age

The Hidden Cameras - Age Label: TCBYML Eindoordeel: 7,5

The Hidden Cameras is een Canadese indie pop act. Zanger Joel Gibb noemt het Gay Church Folk Music en dat is ook wat de hoes uitstraalt. Of dit nu een verkooptechniek is om een statement te maken of om zoveel mogelijk albums te verkopen, gaat het wellicht om het eerste.

Inmiddels is dit hun achtste album en heeft de band bijna acht labels afgewerkt. Dan is de vraag al snel wat gaat er elke keer mis. Aan de muziek hoeft het niet te liggen. Misschien het budget om op te nemen zodat men iets steviger in hun productie kan zitten. “Bread For Brad” is een lekker bijna accapella folknummer dat alleen maar ondersteund wordt door een cello. Althans het geluid er van. Hier gaat het veelal om electropop en toetsen. De sfeer van het nummer ”Doom” doet hier en daar eens denken aan de 80 alternatieve van Bauhaus en begin periodes van Depeche Mode. De monotone electro drum beat dat het hele nummer doordreunt neemt je uiteindelijk mee is de trans waar men ze wil hebben. Het “Skin & Leather”en “Gay Got Scene” laat men duidelijke weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Het is alleen wat jammer dat de muziek keuze 30 jaar na dato is, tenzij de nieuwe generatie dit weer oppakt. Dan is er een kans van doorbraak. Misschien dat het een hype is in de gay scene….?

Al met al een aardig album waar een verrassend nummer “Afterparty” op staat. Het springt er uit door de Doe- maar achtige reggae. Maar verder klinkt het dat ze de afgelopen 10 jaar meer met het gay-zijn bezig zijn dan met de muzikale ontwikkelingen