2014-08-15 07:00:00 • 7 min lezen

The Kevin Costners - Pick Up The Parts

The Kevin Costners - Pick Up The Parts

Label: Excelsior Recordings

Eindoordeel: 7,5

The Kevin Costners is al 10 jaar een ‘veelbelovende’ band. Zonder dat ze de ambitie hebben de hemel te willen bestormen, hebben ze hun weg in muziekland geplaveid met loftuitingen en het binnenslepen van de Grote Prijs van Nederland in 2006.

In 2008 kwam op het Excelsior label hun debuutplaat ‘Come On In’ uit.

Reeds in juli 2011 schrijft de VPRO dat de tweede plaat in de maak zou zijn, maar het zal nog exact 3 jaar duren voordat ‘Pick Up The Parts’ het levenslicht ziet. Op hun eigen site geeft de band daarvoor zelf de redenen aan: ‘Er werden opnamesessie uitgesteld, afgezegd, vergeten, noem maar op’. Vooral een opnamesessie vergeten geeft wel een beetje de ambitie van deze band aan, of juist het gebrek daaraan. Het is een serieuze hobby, maar dan wel héél serieus.

De voornaamste reden van bestaan voor The Kevin Costners is om mooie liedjes de wereld in te sturen en dat gaat ze heel aardig af. De eerste plaat klonk wat voorzichtig.  Mooie liedjes zeker, maar niet altijd met overtuiging gebracht. Bij ‘Pick Up The Parts’ is de beginnersschroom overboord gezet, de composities staan als een huis en werden met verve vastgelegd.

Toch mist de band een echt eigen geluid. Je zal niet snel uitschreeuwen bij het horen van een nieuw nummer: ‘Ah te gek, de nieuwe Kevin Costners!’ of soortgelijks, daarvoor laat de band zich teveel beïnvloeden. Zelf zeggen ze aan Fleetwood Mac en The Beatles te refereren, maar de herkenning ligt vooral ook in hints van Talking Heads, Novastar en in woord een vleugje John Lennon (Lunatics).

De bij vlagen onbeholpen uitspraak van het Engels door zanger Bouke Zoete, doet hem daardoor lijken op Hans Vandenburg, of Henk Hofstede en The Kinks’ Ray Davies komt ook in een nummer voorbij (Pretty Summer Scented Hideaway). Dat maakt de plaat niet minder sympathiek. Zoete heeft een prettig zanggeluid, de gitaar van Sjors van der Meulen klinkt nergens belegen en Stijn Klaver is een prima slagwerker. Gedrieën speelden ze de plaat in. Live worden ze bijgestaan door bassist Admar Hermans en toetsenist Xavier Teerling.

Met de nieuwe plaat kunnen ze gerust de zalen in.

Conclusie: The Kevin Costners heeft een leuke plaat gemaakt met mooie liedjes, die nog een beetje doorgroeien naarmate je er vaker naar luistert.