The Kik - Yin

Label : Excelsior Recordings

2020-02-25 07:00:00 • 3 min lezen

Nederlands
7

The Kik - Yin

De Nederlandse formatie The Kik is inmiddels een soort van begrip geworden. De band, met frontman Dave von Raven met karakteristieke bril, staat bekend om zijn Beatband-imago en heeft sinds 2011 al een aantal albums uitgebracht. Mede door hun meer dan regelmatige aanwezigheid bij DWDD hebben ze een “kickstart” gekregen en ook hun samenwerking met Armand en de vertolking van werk van Boudewijn de Groot zorgt er voor dat we niet meer om deze formatie heen kunnen. Yin is de titel van hun nieuwste album.

Elektronische sound uit de jaren ‘80
Dit nieuwe album moet het bewijs gaan leveren dat de band probeert (tijdelijk) een andere sound aan te meten. Dat ze het over een nieuwe boeg gooien op Yin wordt meteen bij de opener ‘Angela’ duidelijk; een stevige synthesizer beat en wat elektronische versieringen zorgen ervoor dat dit één van de meest opgewekte liedjes is van dit nieuwe album. ‘Gekker Dan Jij’ is wel erg springerig en is misschien nét iets te gehaast. Ook ‘De Gouden Wok’ is lekker uptempo met een knipoog naar de Rockmuziek, maar tekstueel is deze parodie op de “all-you-can-eat-cultuur” wel erg mager.

Major Tom
Met ‘Plekken Waar Je Niet Mag Roken’ weet de band alle ingrediënten van het succesvol liedjes schrijven te combineren met deze nieuwe sound want dit nummer is één van de hoogtepunten van Yin. Een nummer als ‘Alle Tijd Van De Wereld’ is te veel een kloon van de klassieker ‘De Muur’ van Klein Orkest en dat heeft de band eigenlijk niet nodig. Leuk is ‘Te Weinig Tijd’ dat inderdaad klinkt alsof het een niet uitgebrachte track van Doe Maar uit de jaren ’80 afkomstig is en de verwijzing naar de muziek van Het Goede Doel bij ‘Maarten’ is wél verdienstelijk. Dat de band met Yin nadrukkelijk terug wil keren naar die specifieke muziekperiode blijkt wel uit de cover van Peter Schilling’s ‘Major Tom’ die hier ‘De Grote Baas’ als titel meekrijgt. Met het rustige ‘Een Lied Voor …..’ sluit The Kik dit nieuw album Yin af.

The Kik heeft met Yin een bewuste keuze gemaakt om de jaren ’80 door te laten klinken in de tien nieuwe liedjes en één cover. De vraag is of dit nieuwe geluid, waarbij de elektronika nadrukkelijk hoor- en voelbaar is, blijvend zal zijn bij de band die we toch vooral vanuit een andere muzikaal spectrum kennen. Veel luisterplezier.

The Kik live: De band tourt uitgebreid door Nederland; hierbij enkele data:
28 februari : Bibelot, Dordrecht
7 maart : Effenaar, Eindhoven