The Killers – Pressure Machine

Label: Island/ Universal

2021-08-13 07:00:00 • min lezen

Indie / Pop / Rock / Singer-songwriter
8,5

The Killers – Pressure Machine

The Amerikaanse indie rockers The Killers weten met hun Las Vegas show velen te vermaken. Vol glitters en mooie performance van Mr. Brandon Flower als ‘Mr. Brightside’ en ‘Human’ zijn heerlijke songs om mee te zingen en niet bij stil te kunnen zitten. Las Vegas en Nephi, Utah ligt nogal een eindje uit elkaar. Maar het dorp Nephi, waar Flower is opgegroeid, is nu het centrale thema van dit album.

Inmiddels is gitarist Dave Keuning weer terug bij de band, nadat hij een album, Imploding The Mirage, heeft overgeslagen. Het ingetogen album kreeg kritiek waardoor de band had beloofd dat het nieuwe album weer iets meer energie moest geven. Maar de Covid brengt ook inspiratie mee en gelijktijdig een beperking, Pressure Machine dus.
Met de producers van het recente album Jonathan Rado en Swan Everett, wordt het duidelijk dat zij meer invloed op het gehele product hebben. De heren houden van de ingetogen drama sound. Het openingsnummer ‘West Hills’ kent een storytelling intro,  ‘Quiet Town’ en het akoestische Springsteen achtig song ‘Terrible Thing’  geven de flashback weer van Flowers jeugd. Mainstream en ingetogen songs die niets te maken hebben met de kleurrijke flashlights en kitsch van Las Vegas.
Het is goed om dit album dan ook anders te benaderen. Als Bruce eerste songs die veel invloed had in de Amerikaanse bands. Als een soort film reeks dat de top heeft bereikt en nu een versie van The Beginning presenteert en terug gaat naar voor de highlights.
In deze context is het een album dat een verhaal verteld van Flower die opgroeid in een een dorp en op zoek is naar de higher power die hij bij zijn vriendje ‘Cody’ heeft ontdekt en op zoek gaat naar het wonder. Met Phoebe Bridgers weet Flower een vriendinnetje te vinden en met haar het nieuwe leven weet te ontdekken met ‘Runaway Horses’, voordat hij de weide wereld intrekt met ‘In The Car Outside’. Hier krijgt het album al meer de rocksound die we van de heren kennen. ‘Another Life’ en ‘Desperate Things’ brengt een nieuw dimensie in de wereld van de rock and roll. Er moet gepresteerd worden in de wereld van de muziek, ‘Pressure Machine’ kruist de wereld van het succes. Maar voor iedereen geldt dat alles betrekkelijk is. Het leven gaat voor iedereen op een andere manier voorbij. Met ‘The Getting By’ is de cirkel weer rond waar het album mee begon; “I Was Born Right Here In Zion…”

Het album mag dan niet direct een feestnummers album zijn, maar is erg mooi wanneer je de muziek en het verhaal erbij neemt. Laat je mee gaan met het verhaal van Flowers, voel de vibes van de gitaren die de sfeer van het verhaal weergeeft. En geeft het enkele draaiuren dan heb je een juweeltje in huis!

Indie / Pop / Rock / Singer-songwriter