2014-06-23 07:00:00 • 11 min lezen

Thé Lau - Platina Blues

The Lau – Platina Blues Label: PIAS Eindoordeel: 9

Thé Lau kent inmiddels een indrukwekkende carrière. Zijn albums met de Scene kenden zijn hoogtij dagen in de jaren 90 en heeft menig huidige veertiger van nu, ontroerende momenten bezorgd. De nummers “Open”, “Blauw” en “Iedereen is van de Wereld” zijn enkele klassiekers van de Nederlandse popmuziek geworden. Zijn carrière begon als gitarist van Neerlands Hoop (Bram Vermeulen en Freek De Jonge) Expres, producer van Blue Murder en Trockener Kecks en kende na zijn Scene periode een korte solo carrière. Dit resulteerde in prachtige albums waar “De God Van Nederland” een juweeltje is. Hier is Thé een verhalenverteller die de mooiste verhalen uit de mauw schud.

Veel mensen weten dat hij inmiddels een afscheidstour maakt. Zijn keelkanker speelt hem parten en neemt uitgebreid afscheid van iedereen die hem heeft gesteund. Dit is ook wat Lau zo groot maakt. Hij neemt de tijd er voor, desnoods met gastzangers en natuurlijk omringd door zijn vertrouwde band de Scene. Na een indrukwekkend optreden op tv (RTL Late Night), Pinkpop en wegens groot succes verplaatste Paradiso naar de HMH show is het voor de Nederlandse podia een vaarwel.

Het indrukwekkend afscheid kent een eindresultaat met het album Platina Blues. Op dit album is de verhalenverteller helemaal aanwezig. Het thema laat zich raden en het album kent 1 nummer. Nacht 01:00 – 06:00. De overdenking op kamer 10 van het Anthonie van Leeuwen ziekenhuis brengt Thé tot het diepste van zijn ziel. De overdenking, de terugblik, de wil om te slapen, het verlangen en het begin van een nieuwe lentedag. Alles is beschreven en ondersteund door een dreigende strijkers, hier en daar een achtergrondkoortje en vooral zijn wijze van muziek maken.

Indrukwekkend om een prachtige muzikanten leven af te ronden en op deze manier afscheid te kunnen nemen van iedereen. Een gebaar dat meer dan Platina verdiend.