Debuutalbum voor Belgische band The Lighthouse

2019-10-10 07:00:00 • 2 min lezen

Indie / Pop
7,5

The Lighthouse - Whatever Comes Our Way

De Belgische formatie The Lighthouse scoorde in 2017 een hit met het aanstekelijke ‘Hollywood’. Ze wonnen de talentenjacht De Nieuwe Lichting, brachten een EP uit en nu is daar het eerste volwaardige album Whatever Comes Our Way.

Catchy Indiepop
De Vijfmanformatie uit Leuven maakte furore met hun aanstekelijk Indiepop; vrolijk klinkende synths, strakke snaredrums, beats en dat alles in een upbeat, dansbare verpakking. Wat dat betreft is de opener ‘Cover Story’ zogenaamde open deur; een lekker beat, heldere stemmen en uiteindelijk een catchy, dansbaar nummer. Vervolgens is daar het wat meer funky en hoekige ‘Catch Fire’ en ook ‘School’s Out’ heeft dat funky onderlijntje. Gaandeweg krijg je toch het gevoel dat de band steeds uit het spreekwoordelijke vaatje tapt want ook bij de single ‘Pretty Classy’ kleuren de heren binnen de veilige lijntjes van de Indiepop. Toch zijn er wel hier en daar verrassingen zoals het instrumentale ‘Redwing pt. 1’ dat we halverwege het album voorgeschoteld krijgen. Ook de nummers op het einde van het album zijn wat meer onderscheidend; ‘Easygoing’ kent nét iets meer variatie in de opbouw en promoveert zich tot één van de betere songs van het album terwijl de heren met ‘Tundra’ op een wat weemoedige manier proberen af te sluiten. Hierdoor eindigt het album jammer genoeg wat in mineur.

Met Whatever Comes Our Way levert de band een prima debuutalbum af waarbij ze eigenlijk nergens door de bekende ondergrens zakken. Wel is het zo dat we moeten concluderen dat ze over het algemeen wel van hetzelfde muzikale kleurenpalet gebruik maken zonder echt één of twee echt aansprekende tracks. Veel luisterplezier.

The Lighthouse Live:
25 oct. : Melkweg. Amsterdam

Indie / Pop