Nieuw album Baby Grand voor The Love Language

2018-08-13 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Indie / Pop
8

The Love Language - Baby Grand

Het project rondom Stuart McLamb, The Love Language, is terug met een nieuw album. Met Baby Grand brengt hij uiteraard weer een aantal brake-up songs maar weet hij de luisteraar ook nogal eens te verrassen.

Label : Merge Records

Michael Jackson’s Thriller
Als we de verhalen mogen geloven werd McLamb op vijfjarige leeftijd gegrepen door Michael Jackson’s Thriller (wie niet zou ik zeggen). Op zijn 13e schreef hij al liedjes en op jonge leeftijd richtte hij op school al een bandje op. Gitaarspelen had hij inmiddels geleerd op een oude gitaar van zijn opa en tijdens zijn “twenties” speelde hij in diverse bandjes, zonder erg succesvol te zijn. Nadat zijn vriendin hem verliet werd drank een probleem en verliet hij de muziekscene. Uiteindelijk kroop hij uit het dal, vond een baan en ging toch weer muziek schrijven en het debuut van The Love Languagge werd op een onafhankelijk label uitgebracht. In 2010 en 2013 bracht hij nog twee albums uit en nu is daar Baby Grand.

Vervlogen en verbroken liefdes
De opener ‘Frames’ is sterk; vanuit een opkomende muur van dissortion ontpopt zich een interessante popsong waar drums, gitaren en synths over elkaar rollen en McLamb vocaal toch overeind weet te blijven. Vervolgens is daar het energieke en ijzersterk ‘New Amsterdam’, een nummer dat ijzersterk is en waar de Amerikaan ook nu weer terugpakt naar vervlogen liefdes (Drank to that same song that died so long ago / Wish I could Forgive Everything. Vervolgens laat McLamb de gevoelige en rustige kant van zich zien; ‘Southern Doldrums’ is een mooie ballad met het geluid van een drone als basis en ook ‘Paraty’ is behoorlijk stripped down. Na dit interessante eerste deel is daar de eerste echte verrassing met het ietwat kunstmatig klinkende ‘Juiceboxx’ dat met de falsetstem een eigenzinnig karakter meekrijgt. Ook ‘Shared Spaces’ voelt als een experiment dat neigt naar de Electro Pop die in de jaren ’80 immens populair was.

Diverse muziekstijlen
Ook het tweede deel van het album blijft boeiend. Ondanks dat McLamb ook hier regelmatig terugvalt op de verbroken liefdes  (“saw right through your eyes / Oh honey, now that you've gone away / I'm a wreck but I'm finally losing weight”) is ‘Independence Day’ een verrassend sterk nummer. ‘Let Your Hair Down’ is de ballad die misschien wel wat zoet klinkt en het ultieme liefdesliedje zou kunnen zijn met een vette knipoog naar het werk van Brian Wilson. Bij ‘Castle In The Sky’ verrast de Amerikaan ons want vanuit een akoestische setting is daar ineens een heerlijk energiek nummer dat wel wat weg heeft t als een “Classic Rocksong”. De afsluiter, ‘Glassy’, is misschien wel de beste track van het album; laverend op een aangename melodie brengt McLamb ons een combinatie van diverse muziekstijlen, een uiteenlopende combinatie van muziekstijlen zoals West Coast Sound, Folk en een vleugje Country.

Baby Grand is eigenlijk wel een vermakelijk album. Mooie rustige en melancholische liefdesliedjes worden afgewisseld met dansbare nummers waar de ronddraaiende Discobal uit de jaren ’80 prima bij past. Tussendoor horen we Folk, Westcoastsound  en Country waardoor McLamb eigenlijk steeds wel op de juiste knoppen weet te drukken. Al met al een prima album. Veel luisterplezier.

Folk / Indie / Pop