Intrigerend nieuw album voor Rhode Island's The Low Anthem

2018-03-04 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop
8

The Low Anthem - The Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea

The Low Anthem is geen onbekende in Nederland en was meerdere malen te gast op diverse festivals waaronder ook Lowlands. De band uit Providence, Rhode Island werd in 2006 opgericht door frontman Ben Knox Miller en drummer Jeff Prystowsky. De band heeft de afgelopen jaren wat wisselingen in samenstelling gekend waarbij Knox en Prystowsky de vaste waarden vormen. Nu is daar hun nieuwste album met misschien wel één van de langste titels uit de muziekgeschiedenis, The Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea.

Label : Joyful Noise / Konkurrent

Betrokken bij een ongeluk tijdens de tour
Op dit nieuwste album gaat de band redelijk terug naar hun eigenlijke roots, daar waar ze met Eyeland een ietwat andere richting hadden gekozen. Dat was van tijdelijke aard blijkt nu. Tijdens de bijbehorende tour kreeg de band een ongeluk met hun tourbus maar gelukkig overleefde iedereen het en Knox gaf later in een interview aan dat ze van geluk mochten spreken. In dat zelfde interview geeft Knox aan dat deze gebeurtenis de bandleden nóg dichter bij elkaar bracht. De band trapt heerlijk minimalistisch en subtiel af met ‘Bone Of Sailor, Bone Of Bird’ waarna we het eerste kunststukje te horen krijgen; bij het wat folk-achtige ‘River Bone’ is het vooral de falset o-achtige stem van Knox die misschien voor kippenvel kan zorgen en eigenlijk gaat dit nummer moeiteloos over in het niemendalletje ‘Give My Body Back’. We zijn dan nog maar een kleine zes minuten onderweg met dit drieluik.

Vreemde, opvallende songtitels
Na deze opening verandert de koers van de band wat. Met nummers als ‘Drowsky Dowsing Dolls’ en The Kiss Whistle Their Fight Song’  is daar weer de hernieuwde kennismaking met de wat dromerige, Ambient sound waarbij de elektronica wat op de voorgrond komt. Werkelijk prachtig en innemend is ‘Coral Crescent’ waarbij de trompet op de achtergrond de puzzelstukjes met elkaar in verbinding brengt. Als je de tracklist wat beter leest zie je de meest werkwaardige titels zoals ‘Cy Twombly By Campfire’, ook weer zo’n minimalistische track die gekenmerkt wordt door een hip-hop achtig melodietje en omgeven wordt door samples en andere elektronische versieringen. Het laatste deel wordt gebruikt om weer terug te pakken naar vertrouwd terrein; ‘Gondwanaland’ heeft weer dat Folkachtige en helemaal terug naar de kern gaat de band met de ballad ‘To Get Over Only One Side’. Met misschien wel het beste nummer ‘Final Transmission From The Diving Umbrella’, waarin een iets rijker instrumentarium te horen is, sluit de band dit zesde album af.

Opvallend aan dit nieuwe album is dat alle songs wat ingetogen, loom klinken maar stuk voor stuk in staat zijn om onder je huid te kruipen. Het klinkt allemaal niet erg uitbundig maar op de een of andere manier slaagt de band erin het geheel werkelijk “oorstrelend” te laten klinken. Misschien is de beste benaming voor de twaalf nummers die een totale speeltijd van amper 30 minuten been misschien wel “intrigerend”. Benieuwd hoe de band dit live weg gaat zetten. Veel luisterplezier.

The Low Anthem Live:
29 april, Bitterzoet, Amsterdam

Folk / Pop