2014-09-02 07:00:00 • 4 min lezen

The Magic Numbers - Alias

Label : Caroline Int. Eindoordeel : 8,5

Vier jaar hebben we moeten wachten op het vervolg van The Runaway. Na een akoestische tour door Engeland in 2013 is daar nu eindelijk dat nieuw album van The Magic Numbers. In Nederland misschien nog wel onbekend en onbemind maar waarschijnlijk brengt hun vierde album Alias daar verandering in.

The Magic Numbers The Magic Numbers bestaat uit een viertal. Broer en zus Stodart en broer en zus Gannon vormen sinds 2002 deze Britse band. Binnen de band is Romeo Stodart de tekstschrijver. Overigens zijn die teksten lang niet altijd zo vrolijk zijn als de muziek doet denken. In Engeland braken ze door met het nummer ‘Forever Lost’ en het titelloze debuutalbum uit 2005 vormde meteen een succes. Het misschien te snel uitgebrachte vervolg Those The Brokes was minder succesvol. In de tussentijd werd er veel materiaal geschreven en vorig jaar was er dus die akoestische tour. Diverse nummers die al opgenomen waren voor dit album deden het akoestisch zo goed dat men nog overwogen heeft om die versies uit te brengen. Naast de prima stemmen wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van andere instrumenten zoals violen om de nummers een extra dimensie en lading te geven.

Veelzijdig en verrassend Het album zit prima in elkaar. Diverse muziekstijlen komen gedurende de ruim 51 minuten voorbij. Eigentijdse pop zoals opener ‘Wake Up’ en ‘You Know’ worden afgewisseld met wat complexere nummers zoals ‘Out On The Streets’ dat soms doet denken aan het geluid van Fleetwood Mac; goed gitaarspel, mooie vocalen en een  spannende melodie. Die muzikale reis weet de band goed vast te houden. Verrassend is dan ook een déja-vu naar het geluid van REM bij ‘Shot In The Dark’, het nummer dat de band als single heeft uitgebracht. Toch zijn The Magic Numbers veelzijdiger en weten ook andere stijlen van het muzikale spectrum te raken. Luister bij ‘Roy Orbison’ naar de melancholische ode aan deze grootheid en wees met stomheid geslagen wanneer er pure soul door de speakers klinkt bij ‘Thought I Wasn’t Ready’ en je het gevoel hebt naar Dusty Springfield zit te luisteren.  Die soul weet men ook bij E.N.D. vast te houden. Uiteindelijk sluit het viertal met het prachtige ‘Black Rose’ het album op een waardige manier af.

Eindoordeel Het wachten meer dan waard. We hebben er even (vier jaar) op moeten wachten maar dan krijg je ook wat zoals het spreekwoord luidt. In Nederland heeft de band nog geen grote status maar misschien gaat dit album daar verandering in brengen. Vele uithoeken van het muzikale spectrum worden geraakt en de stemmen van beide dames zijn werkelijk wonderschoon en passen op een ongekende manier bij elkaar. Muzikaal zit het erg goed in elkaar en blijft het album je aandacht vasthouden. Het artwork is goed verzorgd en het boekje is voorzien van alle teksten. Een van de verrassingen tot op heden in dit muzikale jaar. Veel luisterplezier.

The Magic Numbers zijn live te bewonderen: 25 oktober Tivoli Vredenburg 3 November Paradiso Amsterdam