2016-03-28 07:00:00 • 7 min lezen

The Magnetic North - Prospect Of Skelmersdale

Label : Full Time Hobby Eindoordeel : 7,5

Het tweede album van The Magnetic North, geformeerd rondom ex-Verve frontman Simon Tong, heeft de titel Prospects Of Skelmersdale meegekregen en daarmee zowel een persoonlijke als historische lading.

Skelmersdale, hoofdstad van de Transcendente Meditatie Beweging The Magnetic North is een project dat multi-instrumentalist Simon Tong oprichtte samen met zangeres Gawain Erland Cooper en zangeres/componist Hannah Peel. Dit toch wel bijzondere trio brengt nu met Prospect Of Skelmersdale hun tweede album uit na het debuut Orkney uit 2012. Was het debuutalbum geïnspireerd op de Orkney-eilanden, ook voor dit album moeten we een stukje terug in de tijd. In de jaren ’80 werd Skelmersdale de “officiële” hoofdstad van de TM-beweging, oftewel de Transcendente Meditatie-beweging; een beweging op zoek naar “love and peace”. Tong verhuisde als kleine jongen met zijn ouders in ’84 naar dit kleine stadje dat in 1961 ontworpen was en centraal in Engeland in West Lancashire gelegen is. In interviews geeft hij aan dat hij het geen prettige tijd vond om op te groeien in een beweging waar hij niets mee had. De sfeer van die tijd, het landschap vormen de inspiratie voor dit tweede album.

Een zeer rijk instrumentarium Het album drijft op invloeden van de folkmuziek; rijk gearrangeerd met een uitgebreid instrumentarium als strijkers, piano, klarinet, fluiten, drums enz. De andere vaste waarde is de mooie, stemmige samenzang van Hannah Peel en Simon Tong. Het album begint dromerig en stemmig met ‘Jai Guru Dev’, gebaseerd op de spirituele leider uit India, en bevat enkele authentieke geluidsopnames uit de 80’er jaren. Hiermee benoemen we nog enkele andere kenmerken van dit opvallende album want het geheel heeft iets mystieks en ademt op een of andere manier een bepaalde mate van spiritualiteit uit. Wellicht dat dit ook te maken heeft met de geluidsopnames uit vervlogen tijden die het trio regelmatig gebruikt om de nummers meer kracht mee te geven zoals bij de single ‘Signs’ en het al eerder genoemde ‘Jai Guru Dev’.

Het geheel omlijst met prachtig art-word uit Skelmersdale uit die periode Dat folk-achtige karakter komen we op het gehele album tegen. Nummers als ‘Pennylands’ en ‘A Death In The Woods’ zitten vernuftig in elkaar. ‘Sandy Lane’ zet een zeer rustieke sfeer neer met de beide stemmen van Tong en Peel ondersteund door de fluit en de piano. Dat mystieke, die rustieke sfeer vinden we op meer nummers terug. Luister naar ‘Little Jerusalem’ en het iets dreigender klinkende ‘Cergy-Pontoise’ waar alleen een refrein gezonden wordt en geen couplet. Overigens moet je dit album luisteren met het artwork in je handen. Er zijn prachtige foto’s van fotograaf Stephen McCoy in verwerkt die in de jaren ’80 fotoreportages maakte van Skelmersdale. Nummers als ‘Remains Of Elmer’ en de single ‘Signs’ klinken wat moderner en zorgen voor het evenwicht op dit toch wel concept-album. Afsluiter ‘Run Of The Mill’ is in stijl; een rustige pianoballad met de meer dan prima bij elkaar passende stemmen van Simon Tong en Hannah Peel.

Eindoordeel Prospects Of Skelmersdale is geen album dat hoge ogen zal gooien in de hitlijsten. Bij voorkeur zou ik dit album als conceptalbum willen bestempelen. Een aangename, verrassende luisterervaring waarbij je de tijdsgeest, het landschap om Skelmersdale en de inspiratiebron niet uit het oog moet verliezen. Dat geheel wordt vervolgens vormgegeven in sfeervolle, dromerige, rustieke melodieën met een folk-achtig muziekkarakter en tot uiting gebracht in meerstemmigheid. Al met al de moeite waard én met een historische touch. Veel luisterplezier.