The Magpie Salute – High Water II

Label: Mascot/ Provogue

2019-10-18 07:00:00 • min lezen

Americana / Blues / Rock
8

The Magpie Salute – High Water II

De Amerikaanse blues rockers zijn in de wereld van de bluesrock al een begrip. Het is ook niet verwonderlijk. Wanneer the Black Crowes in een spagaat kwam te liggen omdat zanger Chris zich meer toe eigende dan zijn broer, ging Chris verder met zijn Brotherhood. Het jongere broertje Richard ging op zoek naar bandleden en vond die in de Black Crowes. Marc Ford en Sven Pipien volgenden de jonge broeder.

The Magpie Salute weet met hun southern bluesrock aan te sluiten bij waar the Crowes eindigden.  Maar de broertjes vergeten, net als zoveel broer / zussen  bands) dat de kracht vooral bij de combinatie ligt. Zo zijn The Magie Salute een prachtige act die het net niet heeft wat the Black Crowes wel had. Het doen de geruchten wel voeren dat de strijdbijl wel eens begraven mag worden en dat er een stap wordt gezet om the Crowes weer nieuw leven in te blazen.

Maar eerst Salute voor zanger John Hogg die de albums High Water en nu deel 2 als een rasechte blues rocker heeft ingezongen. Het album is dan ook een die er mag zijn en een prima aanvulling op het goede debuut. Dat men live dit waar kan maken hebben ze al laten horen op het live album waarmee ze hun aandacht kreeg.
‘Sooner or Later’ is een stevige opener voor de band. Met een stevige psychedelische bluesrock beïnvloed door de Allman Brothers, start de band veelbelovend dit album. De harmonische vocalen horen we op ‘Gimme Something’ en ‘Leave it All Behind’. De samenzang met rock doet wat denken dat men heeft geluisterd naar de 70 sound waarmee acts als KISS de wereld mee veroverden.  ‘Turn It All Around’ krijgt de vibe van The Beatles meets Bob Dylan en dat maakt deze band ook zo leuk. De diversiteit. De ballade  ‘Lost Boy’ horen we Allison Kraus als special guest, dat weer een andere klankkleur in het album brengt.
High Water II is dan ook een lekker album geworden. En eerlijk is eerlijk dat de broeders afzonderlijk mooie albums afleveren. Wanneer men de vrijheid van schrijven nu eens bundelen, komen we vast uit op een mooie Crowes album.

Americana / Blues / Rock