2015-10-26 07:00:00 • 11 min lezen

The Migrant - Flood

Label : Devil Duck Records Eindoordeel : 7,5

Naar eigen zeggen groeide hij op “in the middle of nowhere”. Bjarke Berendtsen alias The Migrant, afkomstig uit het landelijke Jutland in Denemarken, bracht onlangs zijn derde album uit onder de titel Flood.

Opgenomen in een zomercottage Zoals zoveel generatiegenoten groeide hij op met zijn grote inspiratiebron Nirvana en Berendtsen geeft aan dat zijn muziek nog steeds beïnvloed is door deze legendarische band. Nadat hij enkele jaren in Denemarken met zijn eigen band The Elephants had gewerkt vertrok hij naar het Land Of Hope And Dreams, Amerika. Uiteindelijk werd het Austin, Texas waar hij enige tijd verbleef en waar ook de naam The Migrant vandaan komt. Deze periode was van grote invloed op de eerdere albums Amerika (2011) en Beads (2013) van The Migrant. Inmiddels woont hij weer in zijn vertrouwde en geliefde Copenhagen maar hij is ook regelmatig in Austin te vinden want de liefde voor deze streek is een echte en een blijvertje. Afgelopen zomer verbleef hij in het zomerhuisje van de ouders van zijn vriend, gitarist en producer Mads Hartmann en daar is Flood eigenlijk tot stand gekomen. Berendtsen geeft ook aan dat Flood een soort van “live”-album is; opgenomen in dat zomercottage tussen het genieten van de zomer is het grootste deel van Flood tot stand gekomen.

Nirvana, Bob Dylan en Neil Young zijn de grote inspirators Flood telt tien nummers waar zondermeer invloeden uit de 70’er en 80’er jaren terug te horen is. Naast Nirvana zijn ook een Dylan en een Neil Young grote inspiratiebronnen. Het geheel klinkt als eerlijke, pure gitaarpop en Berendtsen karakteriseert deze tracks als “psychedelic travel songs”. De aftrap met ‘Climbers’ is veelbelovend. Een lekker indiefolkpop nummer met prima gitaarspel en de heldere stem van Berendtsen. Het vervolg met ‘The Fixer’ is nóg sterker. Aanstekelijke folkpop met een prima dosis gitaar en heerlijk neergezet is dit meteen één van de hoogtepunten van het album. Titelsong ‘Flood’ neigt meer naar de folk met akoestische gitaarspel en het typische, hoge falsetachtige stemgeluid van Berendtsen komt hier goed tot zijn recht.

Het geluid van de 70’s en een déja-vù naar The Doors De opmerking van Berendtsen over psychedelische muziek krijgt na het eerste deel van het album inderdaad vorm. Berendtsen pakt inderdaad terug naar de sfeer uit de 70’er jaren en het typische geluid dat we uit die tijd kennen van diverse rock en gitaarbands zoals The Doors. Op het strakke en uptempo ‘Water’ trekt The Migrant dit door. ‘Give Up’ is zoniet nog strakker en roept nóg meer herinneringen aan die roemruchte periode op en opvallend hier is het dominante gitaarspel. Zo blijft Flood een boeiend album met diverse (muzikale) luisterkamers. ‘Haunted’ is doorspekt van blues invloeden, ‘Tiger’ is het psychedelisch en afsluiter ‘Row Row’ is weer een typisch folk nummer met Americana-invloeden.

Eindoordeel De tijd die Berendtsen in Amerika verbleef heeft zijn sporen achtergelaten. Anders gezegd, de Amerikaanse muzikale invloeden uit het broeierige Texas zijn aangenaam aanwezig. Zijn stem klinkt zo nu en dan wat iel maar hij weet toch een eigen geluid neer te zetten. Flood is een mengelmoes van indie- en folkpop met Americana invloeden en biedt voldoende variatie voor een aantal luisterbeurten. Blijkbaar heeft de inspiratie opgedaan in het zomerhuisje gewerkt. Veel luisterplezier.