2015-08-23 07:00:00 • 6 min lezen

The Murder Of My Sweet - Beth Out Of Hell

The Murder Of My Sweet – Beth Out Of Hell

Label – Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Bombast Galore!

Het Zweedse The Murder Of My Sweet heeft goed geluisterd naar de laatste plaat van Nightwish, geanalyseerd waar het daar mis ging en vervolgens al die lessen gepompt in hun eigen rockopera ‘Beth Out Of Hell’ (de titel is een kwinkslag naar Meatloaf's 'Bat Out Of Hell'). Op het derde album van het gezelschap gaat symfonische bombast namelijk hand in hand met ijzersterke melodieën en ook al klokt het album tegen de zeventig minuten aan, elke song hier heeft een plekje. Het concept is niet nieuw en behelst het aloude ‘good vs. evil’, maar dan gegoten in een liefdesverhaal dat gaat over hoe de dochter van Lucifer halsoverkop verliefd word op de aartsengel Michael. Je moet er maar op komen. Gelukkig overheerst de muziek hier en niet de teksten en ook zonder het concept blijft het geheel fier overeind staan.

Snel en veel

Over de gehele linie ligt het tempo best wel hoog en dat kan, op het eerste gehoor, nogal overweldigend zijn. Met name omdat de band het inzetten van complete orkesten en koren (uit een doosje) ook niet schuwt. De stem van frontvrouwe Angelica Rylin is op zich prima, al heeft ze absoluut niet de hoeveelheid expressie in zich die een Floor Jansen dan weer wel heeft. Op de lange duur is haar stem dan ook hetgeen het meest begint te knagen, juist omdat ze heel erg weinig lijkt te variëren binnen het haar gegeven bereik. Verwacht dus ook geen opera-achtige uithalen, maar eerder een stem die niet heel erg ongebruikelijk is binnen de pop-scene. Een mismatch is het niet, maar een meer krachtige zangeres had hier absoluut wonderen verricht. Qua melodielijnen is het hier echter absoluut geen klagen en ook in de twee epics hier (‘Requiem For A Ghost’ en ‘Means To End’) weet de band de aandacht de volledige lengte van de composities vast te houden. Ook de kortere songs zijn echter smullen, met ‘The Awakening’ en ‘Always The Fugutive’ als absolute uitschieters.

Dezelfde score

Dat ‘Beth Out Of Hell’ uiteindelijk toch dezelfde score als ‘Endless Forms Most Beautiful’ krijgt zit ‘m met name in de vocalen van Rylin en het feit dat de productie veel te plat is. Juist binnen het bombastische doet het werken met een ruim geluidsbeeld wonderen, maar helaas heeft men gekozen voor een in your face geluid wat het op de oordoppen ongetwijfeld prima zal doen, maar wat op een degelijke stereoset nogal schel, chaotisch en overvol overkomt. Jammer. Echt jammer. Maar op zich wel tekenend voor veel nieuwe CD’s waarbij stevige compressie wordt verkozen boven dynamisch bereik. Binnen het genre is dit album als geheel echter een zeer welkome aanvulling en een ieder die gotische en bombastische metal een warm hart toedraagt heeft er met ‘Beth Out Of Hell’ een uitstekend muzikaal tijdverdrijf bij.

Dynamic Range Value: DR7

Eindoordeel: 8/10