The Northern Belle - We Wither We Bloom

Label : Die With Your Boots On Records

2021-04-03 07:00:00 • 3 min lezen

70's sound / Americana / Folk / Pop
8

The Northern Belle - We Wither We Bloom

We Wither We Bloom is het eerste album dat de Noorse formatie The Northern Belle internationaal uitbrengt. De band die uit zeven muzikanten bestaat met uiteraard wat traditionele instrumenten zoals de Hardanger-viool weet met hun toegankelijke lichtvoetige sound te overtuigen.

Nashville
Noorwegen heeft een ongekend levendige muziekscene en The Nothern Belle is wat mij betreft hier weer een nieuw voorbeeld van. Nieuw is hierbij een relatief begrip want We Wither We Bloom is eigenlijk al het derde album van dit zevental, maar het is de eerste release die de band internationaal uitbrengt. Daar komt nog bij dat we in een vreemde tijd leven want dit album dat eigenlijk al in 2020 is uitgekomen krijgt nu een tweede kans. En die kans verdient deze talentvolle band die in 2018 genomineerd was voor de Spellemannprisen (Noorse Grammy) voor hun album Blinding Blue Neon. Daarna vertrok ergens in de lente van 2019 Stine Andreassen, zangeres en het meest verantwoordelijk voor het schrijfwerk, naar Nashville om inspiratie op te doen voor dit derde album. In de kleine drie maanden tijdens haar verblijf maakte ze kennis met de vriendelijke en gastvrije muziekscene en door de fysieke afstand van huis kreeg ze een andere kijk op universele thema’s als liefde, heimwee en vriendschap.

West Coast Sound
Resultaat zijn twaalf songs die grotendeels door Stine zijn geschreven; 'Two Minds' en 'Remember It' schreef ze samen met Henry Brill en 'Lonely' schreef ze met Josh-Rennie Hynes; de rest schreef ze zelf. Maar The Northern Belle is natuurlijk meer dan Stine Andreassen en het is juist de samenstelling van deze zevenkoppige band die de basis vormen voor deze mooie liedjes die we rustig Americana-songs kunnen noemen met daarbij invloeden van de jaren 70’s rock. Het eerder genoemde ‘Two Minds’ is hier een voorbeeld van maar luister ook maar eens naar ‘Evelyn’ en ‘Remember It’ dat een knipoog heeft naar de West Coast sound. Vloeiende melodielijnen, lekker tempo, mooi uitgebalanceerde instrumenten en die heldere en aansprekende stem van Stine. Meest sprekende voorbeeld is misschien wel de opener ‘Gemini’ dat over de nog steeds bestaande ongelijkheid van vrouwen gaat en waar het niet moeilijk is om overeenkomsten te horen met muziek van Fleetwood Mac.

Nordicana
In een review op een Amerikaans forum las ik dat ze de muziek die The Northern Belle maakt geen Americana maar Nordicana noemen, een meer dan aardige en toepasselijke vondst. Dat de band ook hele mooi, intieme liedjes kan maken bewijzen ze bijvoorbeeld met de akoestische ballad ‘How Deep’ met een prachtige tweede stem van Johanne. Ook het met strijkers omgeven ‘Born To Be A Mother’ en de prachtige break-up song ‘Lonely’ spreken absoluut tot de verbeelding. Ook de teksten zijn erg sterk zoals bij het snedige ‘Remember It’ als het over een ex gaat. (“I don't wanna forgive and forget / I wanna hurt you and remember it”). ‘Love Of Mine’ is prachtig melancholiek met een mooie steelgitaar en de afsluiter en tevens titelsong is eigenlijk een heel klein akoestisch liedje waarmee de band op een subtiele manier afschaalt.

Elke luisteraar die We Wither We Bloom zonder achtergrondinformatie hoort zat stellig vertellen naar een nieuwe Amerikaanse band geluisterd te hebben. Niets is minder waar. Deze Noorse formatie weet op een zeer aangename manier mooie smaakvolle maar vooral warme liedjes te schrijven die lekker wegluisteren maar toch blijven hangen en ergens op het snijvlak van Americana, 70’s Rock, Westcoast en Folk kunnen horen. Voor deze recensent in ieder geval een verrassing. Veel luisterplezier.

70's sound / Americana / Folk / Pop