Pictish Trail - Thumb World

Label : Fire Records

2020-02-25 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Indie / Pop
7,5

Pictish Trail - Thumb World

De 38-jarige Schotse Johnny Lynch kennen we waarschijnlijk beter als The Pictish Trail. Naast enkele samenwerkingsverbanden (o.a. Malcolm Middleton) brengt hij regelmatig albums uit die we vooral in de hoek van D.I.Y kunnen plaatsen. Zijn nieuwste album, Thumb World, moeten we vooral plaatsen in de sfeer van de jaren ’80 toen het spelen van Video Games hoogtij vierde.

Aliens
Laten we vooropstellen dat Lynch zo nu en dan best wereldvreemd is. De ”dad panic” (lynch is onlangs vader geworden) kunnen we best begrijpen, maar de connectie met buitenaardse inmenging kan best abstract zijn. Toch zijn dit onderwerpen die zijn nieuwe album Thumb World kleur geven. De duim die we natuurlijk kennen als “swipe”-instrument voor onze telefoon dat tegenwoordig ons belangrijkste communicatiemiddel is. Lynch gebruikt de duim ook als metafoor om in contact te komen met aliens zoals we kunnen zien in de clip van ‘Slow Memories’.

Videogames
Toch heeft de Schot een manier gevonden om het album toch wat nostalgisch te laten klinken. We horen allerlei bliepjes, samples en geluidjes die we ook nog kennen uit de jaren ’80 toen de Videogames hoogtij vierden. Bij opener ‘Repeat Neverending’ wordt meteen weer duidelijk dat Lunch vooral voor een wat elektronische sound kiest met een wat psychedelisch karakter. Vervolgens schakelt de Schot met ‘Double Sided’ door naar een aanstekelijk popliedje waar we wel die samples in terug horen. Voor Thumb World kiest hij in zijn algemeenheid toch voor een wat minder Lo-Fi karakter dan we van hem gewend zijn, iets dat bij bijvoorbeeld bij ‘Fear Anchor’ duidelijk hoorbaar is. De vervormde elektrische gitaar zorgt voor een wat groezelige sound. Mooi is dan ook het contrast met een veel ingetogener track als ‘Slow Memories’, waar Lynch ook een veel hogere toonsoort krachtig weet te hanteren.

Elektronische sound
Zo weet Lynch toch wel te verrassen met een uitgebreid palet van muzikale stijlen die allemaal tot de verbeelding spreken. ‘Pig Nice’ klinkt lekker laid-back, waarbij Lynch ook weer “kosmische” elementen verwerkt terwijl hij het uiterst aanstekelijke ‘Turning Back’ tot een heuse dansplaat weet te promoveren. ‘Bad Algebra’ is een soort van combinatie van Folk en Indie (let op de tweede stem) en om het contrast nog maar eens te onderstrepen is er met ‘Heart Eyes’ weer zo’n 100% elektronische track die versierd wordt door diverse samples die we waarschijnlijk nog kennen van de al eerder genoemde Video-arcades uit de jaren ’80. Titelsong en afsluiter van dit nieuwe album wordt na een rustig begin opgebouwd tot een catchy track en ook hier mogen de monotone samples weer niet ontbreken.

Het is natuurlijk allemaal niet vernieuwend wat de sympathieke Schot ons laat horen. Toch heeft Thumb World de nodige verrassingen en het gegeven dat hij het hele album, inclusief grahics en boekje, in die zelfde denkwereld heeft vormgegeven is gewoon cool. Wie weet kunnen we in de toekomst inderdaad met onze duimen met de aliens communiceren. Veel luisterplezier.

Electronic / Indie / Pop