The Pink Stones - .... introducing The Pink Stones

Label : New West Records

2021-04-30 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Country / Folk / Rock
8

The Pink Stones - .....Introducing The Pink Stones

Ze komen uit Athens, Georgia. Eén van die zuidelijke Amerikaanse staten die garant staat voor een productie voedingsbodem van muziek. The Pink Stones, een zeskoppige band onder leiding van Hunter Pinkston bracht onlangs hun debuutalbum …..Introducing The Pink Stones uit.

B-side
Het is eigenlijk een fantastisch verhaal; je bent als beginnende muzikant met je ontwikkeling bezig als je een single van één van je favoriete bands, The Lemonheads, koopt. Nieuwsgierig luister je ook de B-kant en je ontdekt ‘Brass Buttons’ , een cover van Gram Parsons. Pinkston gaat op onderzoek uit, ontdekt de countryrock en de muzikale nalatenschap van Parsons en langzaam maar zeker ontwikkelt hij zijn eigen geluid. Samen met zijn bandleden Will Anderson, Logan Brammer, Adam Wayton en Jack Colclough schrijven ze liedjes binnen het Altcountry genre en de puzzelstukjes vallen helemaal samen als Drive-By Truckers-oprichter John Neff zich bij de band voegt. Zijn gitaarspel op de pedalsteel is de ontbrekende schakel en de veteraan in de band.

Gram Parsons
De twaalf nummers brengen een aangename mix van Altcountry, Country Rock met de nodige rootsinvloeden. Al luisterend kun je lijntje naar veel artiesten en bands leggen maar toch heeft The Pink Stones zijn eigen geluid, mede door de authentieke stem van Pinkston. De nalatenschap van Parsons is meteen voelbaar bij de soepele opener ‘Blueberry Dream’. Pinkston heeft een wat luie, nasale stem en een beetje dat zuidelijke accent waardoor het album een nog sterker Amerikaanse afdronk krijgt. Verder klinkt de band in deze bezetting als een klok en de productie alsof er niet te veel aan de knoppen is gedraaid, iets wat het album ten goede komt. Nummers als ‘Put Me On’ en het ogenschijnlijk vrolijke ‘Miss Wind Turbine’ luisteren lekker weg en de lapsteel van Neff is nergens ver weg.

Altcountry met een vleugje rock en blues
De laatste single, ‘Love Me Hardly’, één van de beste songs op dit debuut, is misschien wel exemplarisch voor de sound van de band; een lekker Altcountry nummer met een vleugje rock en blues waarbij de band als band excelleert. Bij ‘Sweat Me Out’ komen de herinneringen aan Neil Young als vanzelf naar boven, mede door Pinkston op mondharmonica. Maar het zijn toch ook vooral de wat rustigere nummers die echt indruk maken en blijven hangen. Luister maar eens naar ‘Shiny Bone’ met mooie gitaarakkoorden, subtiel pianospel van Anderson en die indringende stem van Pinkston, Maar vooral de op gitaren drijvende melancholische afsluiter ‘Dream So Sweetly’ is één van de mooiste nummers die dit jaar zijn uitgekomen. Met ‘Barroom Blues’, een lekkere upbeat Countrysong, laat de band horen ook een feestje te kunnen bouwen. En als zo’n feestje dan is afgelopen kunnen we met ‘Let’s Sit Down’ allemaal inhaken en nog een keer uit volle borst meezingen met deze kroegtijger waar Will Anderson op zijn “Honky-tonk” piano een hoofdrol opeist.

…..Introducing The Pink Stones is een album dat oprecht en puur klinkt. De productie zorgt ervoor dat je absoluut geloofd dat de band deze nummers ook op deze manier live kan spelen. Natuurlijk is het allemaal niet nieuw en het gedachtengoed van Parsons hangt overal boven dit album maar dat is geen bezwaar. Dit debuutalbum smaakt absoluut naar meer. Veel luisterplezier.

Blues / Country / Folk / Rock