2014-08-22 07:00:00 • 9 min lezen

The Posies - Failure

The Posies - Failure Label: Warner Eindoordeel: 8

Het prachtige debuutalbum van The Posies heeft na 15 jaar een re release gekregen met maar liefst 8 bonus tracks. Het album werd eerst als cassette op de markt gebracht, daarna op vinyl maar door de tijdsdruk is daar een spoor van de opnamen niet meegenomen. Dit is rechtgezet op de cd uitgave en nu wordt de cd van Jon Auer en Ken Stringfellow met live en demo materiaal uitgebracht.

Scott McCaughey ontving de demo van het duo uit Washington. Als vaste medewerker van R.E.M. had hij zijn ingangen en was weg gecharmeerd van deze demo. Dit resulteerde in een wereldwijd succes voor The Posies. Hun prachtige harmonien en popsongs doen denken aan en moderne versie van The Beatles. De power pop werd later in hun carrière iets steviger maar dit album geeft de heerlijk luchtige popsong als “Blind Eyes Open”, “Like Me Too” en “I May Hate You Sometimes” . Al snel werd dit opgepakt door de grote platenmaatschappijen en met het album Dear 23 kreeg men de doorbraak. Golden Blunders werd een hit en Beatle Ringle Starr coverde het nummer op het album “Time Takes Time”.

The Posies hebben altijd een probleem gehad met een vaste band te formeren. Gedurende de 25 jaar hebben ze diverse reunie tours en optredens gedaan, maar een commerciële doorbraak is er niet geweest. Toch kon men mee touren met R.E.M en leverde Stringfellow diverse input op de album van R.E.M. Daar in tegen hebben ze prachtige platen gemaakt en een soort indie cult status ontwikkeld. De band is officeel niet ontbonden en bestaat nog. Zanger gitarist Ken Stringfellow bracht enige weken terug zijn solo album uit en produceerde mede de albums van Damien Jurado, Carice van Houten en Snow Patrol.