2015-04-02 07:00:00 • 9 min lezen

The Prodigy - The Day Is My Enemy

The Prodigy – The Day Is My Enemy Label: Cooking Vinyl/ Universal Eindoordeel: 7,5

Het is inmiddels alweer 4 jaar geleden dat het laatste album van The Prodigy verscheen. Na een live album is er nu “The Day Is My Enemy”. De band uit de jaren 90 flikt het ook nu weer om hun heftige dance sound te mixen met stevige zware rock. Na de doorbraak met het reggaedance song “Out Of Space”, gooide de band het over een andere boeg. De rave en house werd gemixt met stevige zware drum partijen waardoor het voor die tijd een nieuwe sound in de muziek gaf. “Voodoo People” en “Their Law” worden klassiekers die de band tot op de dag van vandaag in hun live set vol overgave spelen. Vol overgave gaan is het toverwoord in hun shows, dat wat men ook op het album probeert te verwerken. Live zijn er dan ook een tal muzikanten aan de band toegevoegd om het optimale geluid te krijgen. Het live album ”World’s On Fire” uit 2011 is dan ook een juweeltje. De “Firestarter” en “Smash My Bitch Up” zijn de beroemde songs dat iedereen inmiddels kent.

Het zesde album begint al met een drum geroffel dat onheilspellend klinkt als mitrailleur geluiden die op zoek gaat naar de vijand. Een vertaling van de depressie die de dag als een zware last ziet om uberhaupt aan te beginnen. Al noemt men het een verwijzing naar het nummer “All Through the Night” van Cole Porter. De single “Wild Frontier” kent een Nederlands tintje, omdat de geniale clip door een Nederlands bedrijf is gemaakt. Hoewel de millitaristische drumbeats zich door het album marcheren worden de nummers vol gegooid met allerlei instrumenten en hier een daar een zanglijntje om een refrein aan te duiden (“Rhythm Bomb”). Het nummer “Ibiza” komt het beste uit de verf, of dat nu is omdat het een kort nummer is of omdat het een kop en staart kent met een duidelijk rapcouplet en duet zoals dit bij The Prodigy typerend is. “Medicine” is door het oosterse geluid een lekkere afwisseling in een overall toch een album met nummer die herhalend overkomen. De diversiteit van de vorige albums lijkt op dit album wat te ontbreken. De Prodigy smily met een valse lach lacht weer volop. De band is de komende tijd te zien zijn op

10 april HMH te Amsterdam 27 juni Rock Werchter te Werchter (B)