2014-10-05 07:00:00 • 9 min lezen

The Scintilla Project Ft. Biff Byford - The Hybrid

The Scintilla Project ft. Biff Byford – The Hybrid

Label: UDR / ADA

Eindoordeel: 8/10

De Film

Het feit dat NWOBHM legendes Saxon een deuntje mochten aandragen voor de SF-film “Scintilla” inspireerde zanger Biff Byford zo veel dat hij besloot een concept-album rond die prent te schrijven. Om de muziek hiervan te vertolken riep hij de hulp in van Lionel Hicks (drums), Anthony Ritchie (bass) en Andy Sneap (gitaar) en op die manier werd The Scintilla Project geboren. Een ieder die verwacht dat deze muziek in het verlengde ligt van Saxon moet ik overigens op voorhand teleurstellen. Of juist blij maken, afhankelijk van of je fan bent of niet.

Space Opera

The Scintilla Project maakt namelijk pure prog-metal, maar dan wel van de juiste soort. Zie het als het soort van space metal opera waarop gezelschappen als Ayreon en Avantasia patent hebben, al waaieren de arrangementen op dit album nooit verder uit dan maximaal zeven minuten. Byford’s stem hier is een openbaring en heel anders dan we van hem gewend zijn. Van venijn naar ingetogen, het hele spectrum beslaat hij hier. En met verve! Maar ook de liedjes zelf zijn sterk, melodisch en van precies genoeg bombast voorzien om ze niet om te laten tuimelen onder hun eigen gewicht. Bijzonder genoeg is ook ‘No Rest For The Wicked’, ingespeeld door Saxon zelf, dat als bonustrack op het album staat en wat door z’n orkestrale arrangement in het geheel niet onderdoet voor de rest van de nummers hier.

Overwinning

Ondanks dat ik rock-opera’s altijd met enige terughoudendheid benader kan ik wel zeggen dat ik van ‘The Hybrid’ met volle teugen genoten heb. Van het gebodene hier kan ik niet één zwakke broeder aanwijzen en lijken ook alle clichés zorgvuldig gemeden alhoewel het nergens echt origineel is. Toch knap. De toekomst zal leren of The Scintilla Project een lang leven beschoren is, maar met een album als dit als visitekaartje zou een opvolger in ieder geval meer dan welkom zijn.

Eindoordeel: 8/10