The Snarlin' Yarns - Break Your Heart

Label : Dial Back Sound Records

2020-09-28 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk
8

The Snarlin' Yarns - Break Your Heart

De Snarlin’ Yarns zijn afkomstig uit Ogden, Utah, en vormen een met z’n vieren een band die aanstekelijke Roots, Folk en Bluegrassmuziek maakt. Onlangs kwam hun debuutalbum Break Your Heart uit; muziek die als recht uit het hart en spontaan klinkt. Zelf omschrijven ze zich als het alt-bluegrass and improv poetry quartet uit Utah.

De Fiddle, de banjo en de gitaar
Spontane Bluegrass met een nodige dosis improvisatie. Hoe dat klinkt wordt met de opener ‘If I Go’ meteen duidelijk; een aanstekelijk call-and-responsenummer met de gitaar en de fiddle als belangrijkste instrumenten en zangeres Mara in de hoofdrol. Mara Brown, zangeres, violiste en één van de songwriters in de band en songwriter is daadwerkelijk afkomstig uit dat plaatsje Ogden en samen met Gitarist William Pollet, Jason Barrett-Fox op o.a. Banjo en zanger/dichter Abrahamn Smith completeert Mara dit kleurrijke gezelschap. Na de uptempo opener is daar de melancholieke lullaby ‘Rest Stop’ en met ‘Pharmacy Girl’, waar weer heerlijk met woorden en tekst wordt gespeeld, moeten we vaststellen dat de kennismaking meer dan prettig is.

Knipoog en spontaniteit
Verwacht dus geen elektrische gitaren bij deze band want het zijn vooral de akoestische gitaar, de fiddle, de banjo ed. die het geluid bepalen in combinatie met de stemmen van de bandleden. ‘Don’t Go Fishing’ is, op het refrein na, een haast spoken lyric, hoogtepunt ‘Applesauce’ krijgt de nodige country en folk invloeden mee, ’DWI’ kent een samenzang dat klinkt zoals een volle bar en het ontroerende ‘Butcher Girl’ krijgt door het knappe vioolspel van Mara nog wat extra melancholie mee. Mooi is natuurlijk dat ze met ‘Wyoming State Of Mind’, bedoeld of onbedoeld, een vette knipoog maken naar dat wereldberoemde nummer ‘New York State Of Mind’ van Billy Joel. Feit is dat de ze ode aan het Westen van de VS niet op zichzelf staat want ook ‘Star Valley Skies’, met heerlijk rauwe vocalen, doet een duit in chauvinistische zakje. Het mag dan best ‘spontaan’ klinken, toch is Break Your Heart een serieuze plaat met dito muzikanten want de meesten beschikken over een aardige muzikale bagage; Zo is Mara opgeleid als klassieke violiste en gitarist Pollett heeft een verleden in de Rock. Afsluiten doen de Yarns met het zachtaardige ‘Tide So Low’ waar we Mara weer horen zingen en waar de dichter Smith als een volleerde improvisator nog wat gesproken tekst toevoegt.

We hebben hier niet te maken met de ’s werelds mooiste stemmen maar de combinatie met deze akoestische set waar het plezier vanaf spat is een aanstekelijke. De mix van Roots, Folk en een vleugje Country krijgt vorm in tien songs waar met teksten en woorden wordt gespeeld en waar de band zich met datgene dat ze doen volledig overeind blijft. We kijken nu al uit naar een tweede album. Veel luisterplezier.

Country / Folk