2015-04-25 07:00:00 • 11 min lezen

The Soft Moon - Deeper

The Soft Moon – Deeper

Label: Captured Tracks

Eindoordeel: 7/10

Club

Als een intrigerende hybride van Nine Inch Nails (ten tijde van With Teeth), Tears For Fears (ten tijde van The Hurting) en The Cure (ten tijde van Seventeen Seconds) levert het eenmansproject The Soft Moon dit album op de deurmat van de luisteraar. Het is het derde album dat de Amerikaan Luis Vasquiz onder deze noemer heeft gemaakt en na het wat teleurstellende tweede album is ‘Deeper’ zowel een stap terug naar het geluid van het veelbelovende eerste album als ook een stap voorwaarts. Opgenomen in Venetië en Berlijn is het niet moeilijk om de muziek hier te ervaren als die uit een underground club ergens. Waar de beats opzwepend zijn en het stroboscooplicht je verder in een diepere trance brengt terwijl je danst en danst en danst.

De vrolijkheid

Geen vrolijke deuntjes hier. De wereld die Vasquiz met zijn teksten schetst is er eentje van verlies, verdriet en wanhoop. Samen met de muziek werkt het vervreemdend zonder je als luisteraar volkomen kwijt te raken. Daarvoor klinkt de muziek ook eerlijk gezegd te herkenbaar. Tenminste, als je bekend bent met de albums die ik hierboven noemde. Want op een aantal plekken hoor je toch, bijvoorbeeld, wel erg veel van de Cure-klassieker ‘A Forest’ terug. Dat zit ‘m in de manier waarop de bass en gitaren zijn gemixt. Het is de update van de sound in de vorm van een NIN-achtig, industrial randje dat het nog net uit de klauwen van Robert Smith en consorten houdt, maar veel schelen doet het niet. NIN komt ook terug in de titeltrack die weliswaar niet zo agressief is als Trent Reznor ze pleegt te serveren, maar ook hier is de parallel met de invloed erg snel getrokken. En, hoe bijzonder goed dit album ook is, je blijft als luisteraar hierdoor constant naar het verleden refereren. En dat leidt jammerlijk af van het gebodene.

Eigenheid

Het hebben van een eigen sound is alles voor een artiest. Vasquez heeft zijn invloeden erg goed opgezogen en ze in een iets ander jasje hier weer teruggegeven aan de mensheid. Als album in z’n geheel werkt dat prima en ‘Deeper’ verveelt dan ook geen moment. Maar is dit nu erg origineel? Nee, niet in de verste verte. Dit is het opzichtig recyclen van reeds bestaand gedachtegoed. Ben je als luisteraar onbekend met dat gedachtegoed dan is de kans erg groot dat dit album je jaarlijstje gaat halen, want zo goed is dit wel. Maar ben je er wel bekend mee dan is de kans ernstig aanwezig dat het luisteren naar ‘Deeper’ eerder maakt dat je de originelen weer eens tevoorschijn tovert in plaats van dit album uit 2015 nog eens op herhaling te zetten.

En of dat nu de bedoeling was.....?

Eindoordeel: 7/10