Debuutalbum Whoosh voor Australische nieuwkomers The Stroppies

Label : Tough Love Recording

2019-03-19 07:00:00 • min lezen

Indie / Pop
7,5

The Stroppies - Whoosh

“Whoosh is a silly word” klinkt het uit de mond van Gus Lord, één van de leden van de Australische DIY Indie band The Stroppies. Heerlijk om zo ongedwongen over de titel van je debuutalbum te kunnen spreken!

2 dagen studiotijd!
In datzelfde interview gaat Lord, één van beide vocalisten dan ook verder: “There is something completely nonsense about it, especially when removed from any kind of context. For me it conjures up images of something absurd and transient - two things fundamental in the experience of listening to or making good pop music”. Het mag dat een “silly” titel zijn, het geeft meteen wel de juiste, ongedwongen richting aan die deze nieuwe Australische formatie kiest. Met een verleden in diverse andere Australische bands is The Stroppies nu een vierman formatie met twee belangrijke vocalisten; Gus Lord en Claudia Serfaty. De band ontstond in 2016 uit een soort van keukentafelgesprek en met de beperkte beschikbare financiële middelen kon er twee dagen een studio gehuurd worden om de basis voor dit album Whoosh te leggen.

Gus Lord en Claudia Serfaty zijn de beide vocalisten!
Resultaat is een vlot, ongedwongen klinkend album met elf tracks die soms aangenaam luchtig en verfrissend de huiskamer binnen komen. Sprekend voorbeeld hier van is de al eerder uitgebrachte single ‘Cellophane Car’, met het fijne orgeltje op de achtergrond dat in je hoofd blijft rondzingen. ‘Pen Name’ klinkt lekker loom en nummers als ‘My Style, My Substance’ en ‘First Time Favorites’ luisteren makkelijk weg waarbij Lust en Claudia elkaar vocaal makkelijk vinden en versterken. Bij het beluisteren kan het geheel een wat “vintage” indruk maken zoals bij opener ‘Nothing At All’, maar dat is meteen ook de charme van dit album. Het viertal haalt hun inspiratie uit alledaagse zaken maar ook uit oude cartoons! Enige echte muzikale buitenbeentjes zijn het wat Post-Punk-achtige ‘The Spy’ en de afsluiter ‘Switched On’.

Whoosh is meer dan aangenaam debuutalbum dat we in de hoek van de Indie-music kunnen plaatsen. Aangename, catchy nummers die met beperkte middelen tot stand zijn gekomen maar die wel een meer dan prima debuutalbum vormen. En weer is er een band uit het land van Down Under. Veel luisterplezier.

Indie / Pop