2014-04-08 07:00:00 • 11 min lezen

The Subs - Hologram

Label: Lektroluv / Play It Again Sam (PIAS) Eindoordeel: 7

De Belgische formatie The Subs brengt hun derde album onder de titel Hologram uit. Met wat toegankelijkere dansmuziek wil de groep een tweede nummer-1 hit scoren.

The Subs zijn al in het bezit van een nummer 1-hit Sinds 2006 zijn oprichter Jeroen de Pessemier (alias David Newtron), Wiebe Loccufier (alias DJ Tonic) en Hadrien Lavogez bij elkaar en vormen ze de techno groep The Subs. In België zijn ze inmiddels wereldberoemd met hun aanstekelijk punkachtige dancemuziek en scoorden ze inmiddels een nummer-1 hit notering met 'Zanna', afkomstig van hun tweede album Decontrol. Op dit nummer nemen Tom Barman en de inmiddels in Nederland ook gevestigde naam Selah Sue de vocalen voor hun rekening.

Brede line-up aan gastartiesten Ook op dit album vallen de heren terug op diverse samenwerkingsverbanden. Selah Sue horen we op het slotnummer, terwijl de zangeres Jay Brown op een zestal nummers de vocalen voor haar rekening neemt. De stijl varieert van techno, dubstep en hier en daar zijn zelfs wat R&B invloeden te horen. Alles wordt ondersteund door de nodige electronica en gestoeld op stevige beats. Een van de hoogtepunten is waarschijnlijk 'Concorde' waar Jean-Pierre Castaldi de vocalen voor zijn rekening neemt en dit nummer komt aardig in de buurt van stijl van Daft Punk. Ook het oudje 'Trapped' (Colonel Abrams) uit 1985 wordt nieuw leven ingeblazen.

Zelf omschrijven ze hun missie als volgt:

Music, in the end, is just some waves floating in the air

Making your eardrums vibrate in the most intricate way

Like a minitiature caress containing a whole story and provoking ecstasy

How infinitely divine and sphisticated

Het is knap dat de heren al die dansstijlen tot een samenhangend geheel te smeden al blijven sommige stukken wel ietwat in de experimentele fase hangen. Van instrumentale techno via disco-achtige remakes naar muziek die geassocieerd kan en mag worden met de muzikale hervormers van Daft Punk. Waarschijnlijk zul je The Subs niet op veel mainstream radiostations terug horen komen maar het is een zoektocht wel waard. Verder is het artwork prima verzorgd met alle teksten. Komende zomer is de band op diverse festivals te bewonderen. Veel luisterplezier

The Subs live, o.a.:

4 juli Rock Werchter, Werchter (BE)

12 juli Extrema Outdoor, Eindhoven