2020-05-16 07:00:00 • 2 min lezen

Progrock
8

The Sunwatchers - Oh Yeah

Het Amerikaanse viertal The Sunwatchers is terug met hun nieuwe album Oh Yeah. Wederom brengt de band ons hun ongenaakbare cocktail van instrumentale Progrock en experimentele Jazz.

“Symphony”
De afsluitende track op dit nieuwe album, ‘The Earthsized Thumb’, is meteen het prijsnummer van dit album. Het duurt maar liefst twintig minuten en kent een absolute kop en staart; een eenvoudige gitaarriff dat in het begin een ietwat andere toonhoogte heeft als aan het einde van de track en daar tussen in gaat de band uit New York helemaal los. De eerste acht minuten van deze toch wel “symfonie” wordt gekenmerkt door een steeds terugkerend ritme waar de muzikanten omheen acteren. Daarna brandt het nummer los en krijgen we een haast extatisch geheel waarbij Noise, Hardrock, Progrock in een wat experimentele setting elkaar vermengen. Voeg daarbij de saxofoonsolo van Jeff Tobias en je krijgt een wonderbaarlijk muzikaal eindresultaat dat we niet zo maar van een genrestempel kunnen voorzien.

Saxofoon
Maar voor dit absolute sluitstuk is er al volop te genieten. Neem de bijna zeven minuten durende Prog Jazzrock opener ‘Sunwatchers vs. Tooth Decay’ die werkelijk een muur van geluid uit je speakers stuurt en waar Jim McHugh op gitaar de hoofdrol opeist. Zoals gezegd zijn nagenoeg alle tracks instrumentaal of je moet het “Whooh” halverwege ‘Love Paste’ als tekst beschouwen. Dit nummer komt wat meer richting de symfonische Progrock uit de jaren ’70 en roept misschien wat herinneringen op aan een band als Yes. Verder krijgt: ‘Brown Ice’ vooral kleur door de saxofoon, schuurt ‘Thee Worm Store’ tegen hardrock en ‘The Conch’ krijgt door grunge-elementen een wat onheilspellend en hypnotiserend karakter.

Ook dit vierde album klinkt alsof het door de vier heren spontaan en in één take op de plaat is gezet. Het klinkt als een ongelofelijke Jam-sessie-trip waar we maar gewoon voor moeten gaan zitten en het over ons heen moeten laten komen. Binnen dit genre heeft de band zijn plaats inmiddels wel veroverd. Veel luisterplezier.

Progrock