2016-01-19 07:00:00 • 10 min lezen

The Temperance Movement - White Bear

The Temperance Movement – White Bear Label: Earache rec/ Warner Eindoordeel: 7,5

De Engelse band The Temperance Movement bestaat sinds 2011 en kwam in 2013 met een debuut waar je u tegen zegt. De powerful bluesrock was een verrassing voor iedereen, kreeg lovende kritieken en werd live ook goed ontvangen. De energie die men live weet te brengen, lukt hen ook op plaat te zetten. De band kent een niet onbekende bassist Nick Fyffe. Hij speelde voorheen bij Jamiroquai en maakte de switch met een tussenstop bij de dance band Shapeshifters tussen de fusion pop naar de blues rock. Als vervanger van Roger Glover bij Deep Purple live shows werd hij de rock ingezogen. Drummer Damon Wilson heeft zijn bijdrage geleverd bij Feeder en the Waterboys. Kortom, met de stuwende ritmesectie zit het wel goed.

“White Bear” is het nieuwe album dat inmiddels op een groter label uit komt. De eerlijke gitaarsound doet denken aan Led Zeppelin. De songs zijn op dit album meer rock gericht. “Battle Lines” is rechttoe rock met een lekkere groove en wordt vol overgave wordt gezongen. Met he titelnummer weet men een slepende ballade sfeer naar een powerrock refrein te brengen waardoor er veel energie in dit nummer los komt. Veel gierende gitaren, koortjes, een hakkende drummer en een stem met rauwe strot dat de beren doen wegrennen als het begint te bulderen. “Get Yourself Free” heeft een authentieke 60-70 sound wat een mix is van the Sweet en Deep Purple. De titel van future rock dat de band bestempel krijgt is vooral een oude glorietijden rock sound in een nieuw jasje. Maar gelukkig vol energie en eerlijk gespeeld zonder enige nasmaak van clonen of iets in die trant. Een prettig vervolg van het debuut.- The Temperance Movement is 5 februari te zien in de Melkweg te Amsterdam