The Ultimate KISS Tribute - Pure KISS

Label: deadline rec.

2018-12-16 07:00:00 • min lezen

hard rock / Melodic Rock
8

The Ultimate KISS tribute – Pure Fire

Er zijn inmiddels vele tribute albums van de rockband KISS in omloop. Nu de band hun afscheidstour End of the Road heeft aangekondigd, zal er waarschijnlijk veel meer tribute albums verschijnen. Half jaren 90 bracht de band zelf hun tribute KISS My Ass album. Het werd al snel duidelijk dat veel hedendaagse sterren geïnspireerd raakten door deze gemaskerde band.

Stevie Wonder, Lenny Kravitz, Anthrax, Lemonheads, Nirvana, Pearl Jam, Foo Fighters en Extreme laten hun eerbetoon regelmatig tonen. Wat is er zo bijzonder aan dit album??

Dit album is geproduceerd door Bob Kulick, de voormalige gitarist van Meat Loaf en Skull. Al is hij ooit gevraagd om bij KISS te komen spelen. Omdat hij altijd al als ghost gitarist voor KISS heeft gefungeerd. Alive II studio songs zijn door hem ingespeeld. Het was een logische keus, maar voor Kulick niet. Het masker paste niet bij zijn kale hoofd en uiteindelijk werd Vincent Cusano gekozen. Toch bleef Kulick de ghost gitarist voor de band en uiteindelijk koos KISS enige jaren voor zijn broer Bruce als vaste gitarist tijdens de non make up periode.

Het adressenboekje van Kulick staat vol met artiesten die de rock en KISS een warm hart toedragen. Zijn plan om dit album te maken loopt al enige jaren. Het verrassende is dat op dit album de inmiddels overleden icoon en  Motorhead zanger Lemmy tekent voor ‘Shout it out Loud’ en  overleden Toto bassist Mike Porcaro ‘Calling Dr. Love’ inspeelt. De rij van beroemde muzikanten gaat maar door. Twisted Sister Dee Snider, Kip Winger, Toto’s Steve Lukather, Styx’s Tommy Shaw, gitarist Paul Gilbert, GnR gitarist Gilby Clarke en Poison gitarist CC DeVille, Heart/ Alice in Chains bassist Mike Inez, Ozzy’s Phill Soussan en huidige bassist Blasko, Melvin’s Buzz Osbourne etc.
Whitesnake Doug Aldrich verteld zijn ervaringen over zijn auditie voor KISS en Robben Ford verteld de verhalen over het inspelen van de solo’s op het album van  Creatures of the Nights.

De keus van songs is misschien wat voor de hand liggend. De classic albums Destroyer en Love Gun leveren veel top KISS songs waaronder Detroit Rock City, Love Gun en Got of Thunder. Maar Parasite en Strutter zijn ook weer in een mooi nieuw jasje gestoken. De inbreng van deze muzikanten in de songs kent een toegevoegde waarde. Wellicht liggen er meer songs op de plank van Kulick en zou het niet verbazend zijn dat we straks deel 2 zien verschijnen.

hard rock / Melodic Rock