The Weeknd - After Hours

Label : Universal Republic Records

2020-04-14 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Electronic / Pop
7,5

The Weeknd - After Hours

De Canadees Abel Makkonen Tesfaye, die we beter kennen als The Weeknd, is zo’n artiest die iedereen inmiddels wel kent. Hij behoort tot een van de grootste, bekendste en meest succesvolle popartiesten van dit moment en andere grootheden uit de muziekindustrie staan in de rij om met hem te mogen samenwerken. Op zijn nieuwste album After Hours neemt hij ons in een ietwat andere sound dan dat we van hem gewend zijn mee naar de onderwerpen waar de Canadese superster meer worstelt. Denk daarbij de eenzaamheid die blijkbaar met eeuwige roem gepaard gaat, zijn onzekerheid en niet in de laatste plaats zijn drugsgebruik.

Zijn geesteswereld
De hoge stem van Tesfaye is meteen herkenbaar op de wat lome opener ‘Alone Again’; vanuit wat elektronische soundscapes horen we na een kleine twee minuten een beat opdoemen en in plaats van een pop-hit-in-de-dop zou dit nummer niet misplaatst zijn als een soundtrack bij een SF-film. De Canadees, die toch weer enkele jaren nodig had om een vervolg te maken op zijn uiterst succesvolle album Starboy uit 2016, neemt ons verder mee in zijn geesteswereld met wat rustige nummers als ‘Too Late’, ‘Escape From LA’ en ‘Snowchild (incl. een rap)’ en de afsluiter ‘Until I Bleed Out’. In een aantal nummers zijn de gelatenheid en de kwetsbaarheid bijna voelbaar zoals in de ballad ‘Scared To Live’ waar de Canadese superster wel heel openhartig is.

Monsterhit
Soms schroeft hij het tempo wat op en met nummers als ‘Hardest To Love’ en titelsong ‘After Hours’ zal Tesfaye zijn fans ongetwijfeld naar de dansvloer krijgen. En ook nu jaagt hij zijn demonen na als we hem horen zingen: “You try with me so many times / You're cryin' out behind the smiles /And I can see right through the lies” / I don't feel it anymore (yeah) / The house I bought is not a home (no) /Together we are so alone”. Een track als ‘Faith’ en het al eerder uitgebrachte ‘Heartless’ zijn de spontane, dansbare uitzonderingen waarbij het natuurlijk geen toeval is dat juist grote namen als Metro Boomin en Illangelo hun medewerking in de productie verleenden. Maar het is natuurlijk die euforische synthpop-hit ‘Blinding Lights’ waar de aandacht op After Hours naar toe getrokken wordt. Een nummer dat we de komende decennia nog vele malen zullen horen want dit is net zoals de monster hit ‘I Feel It Coming’ (met Daft Punk) een nummer dat een absoluut blijvertje is. In het tweede deel van het album zijn daar dan nog het catchy ‘Save Your Tears’ waarbij stilzitten haast onmogelijk is en het soepele ‘In Your Eyes’ waarmee de hitmachine van The Weeknd dan toch nog op toeren komt.

After Hours is een album dat een zeer constante lijn heeft en de ziel van deze Canadees als het ware blootlegt. Als we juist op dat element, dat persoonlijke, de nadruk leggen is het helemaal niet zo raar dat de sfeer op dit album anders is dan de hitmachine die we van The Weeknd gewend zijn. Maar dat maakt dit album helemaal niet minder goed of zelfs slecht. Wel zijn we uiteraard nieuwsgierig naar de toon op een volgend album. Veel luisterplezier!

Dance / Electronic / Pop