I know you're gonna hate this song
And that's it
We never really got along
It's not new, not diverse
It won't light up your parade
It's just simple verse

Het is de opening van het eerste nummer van het nieuwe album van de legendarische band The Who. De band die in de jaren 60 de eerste rockopera schreef. Tommy, die Woodstock plat speelde en die later op Live Aid in het eerste nummer de speakers liet opblazen. Het past allemaal bij de band waar Seks Drugs en Rock and Roll de basis was. De maatschappelijke teksten tegen de politici en de gevestigde orde. Van ‘My Generation’ via ‘Pinball Wizard’ naar ‘You Better You Bet’. Van de overdosis van de legendarische drummer Keith Moon en de overdosis van cocaïne dat een van de meest inspirerende bassisten John Enthwistle niet deed overleven. En dat op de dag voor de US tour. De molenwiek van gitarist Pete Townsend is net als het podiumgedrag van zanger Roger Daltrey (met gooiend en opvangende microfoon) een gedrag dat bands tot op de dag van vandaag vertonen.

De jongere generatie kent The Who van de openingstune van CSI series. ‘Baba O Riley’, You Better You Bet en ‘Who Are You’ kregen een nieuwe ronde in de populariteit. Naast dat the Who nog steeds live tourt en een van de beste live acts is, is het nu tijd voor een nieuw album.

Met de status als inspiratiebron voor vele bands van Led Zeppelin tot Pearl Jam, weet de band te openen met de boven genoemde zinnen. Het gaat niet om aan te sluiten bij het grote publiek, er zijn toch veel mensen die er wat van vinden. Het is beter te gaan doen wat je kunt en leuk vind, pas dan wordt je een inspiratiebron / influenceer voor anderen.

Opvallend op het nieuwe album is verschillende thema’s uit het verleden zoals het geluidje van ‘Baba O’Riley’ diverse malen terug keren. Zo is het te horen in ‘Ball and Chain’, ‘Street Song’ en ‘Detour’. Maar het zijn vooral heerlijk poprocksongs die we van The Who gewend zijn. Of misschien wel beter gezegd Pete Townsend. Het is al jaren helder dat hij de songs voor the Who schrijft en in Roger Daltrey de betere zanger ziet. Daltrey weet net als Townsend ook solo prachtige platen te maken. Townsend neemt de zang van het mooie ‘I’ll Be Back’ voor zijn rekening, terwijl Daltrey ‘Beads On One String’, ‘Hero Ground Zero’ en het theatrale Rockin’in Rage tot juweeltjes. Toch weten de heren een modern popliedje niet te schuwen en horen we een soort Racoon song met ‘Break The News’ en ‘She Rocked My World’.

Het is inmiddels bijna 15 jaar dat het laatste album verscheen. Is er veel gebeurd sinds die tijd?? In de songs en sound van the Who niet en toch is het weer een prachtig album vol overdenkingen, terug blikkend op het verleden en simpele lovesongs.

Pop / Rock