The Wood Brothers - Kingdom In My Mind

Label : Thirty Tigers Records

2020-02-13 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Country / Folk / Soul
8

The Wood Brothers - Kingdom In My Mind

The Wood Brothers is een trio dat uit de twee broers Oliver (gitaar) en Chris (Contrabas) Wood en multi-instrumentalist Jano Rix bestaat. Daar waar Chris zijn sporen in de Jazz-scene (Medeski, Martin & Wood) verdiende was Oliver vooral als gitarist actief was. Pas na afzonderlijke carrièrés stonden ze na een kleine 15 jaar samen op het podium en toen wisten ze het; “I realized we should be playing music together". Onlangs kwam hun nieuwe album Kingdom In My Mind uit.

Grammy nominatie
Sinds het debuut Ways Not To Lose uit 2006 hebben de broers zich steeds ontwikkeld. Zo sterk zelfs dat ze voor hun laatste album On Drop Of Truth uit 2018 zelfs genomineerd werden voor een Grammy Award voor Best Americana Album. De band opent met ‘Alabaster’, genoemd naar het gelijknamige plaatsje in de staat Alabama, USA; meteen krijgt je het gevoel alsof het spontaan zonder vooraf gestelde kaders in de studio is opgenomen; het kan ook een nummer uit de jaren ’60 zijn dat afgestoft is; een lekkere luie jazz-meets-blues- groove met de stem van Oliver Wood, een gitaarriff zonder vervorming en een piano.

Americana, Blues, Country en Soul
Vervolgens schakelt de band met ‘Little Bit Sweet door; lekker losjes, beetje Americana en hier en daar de meerstemmigheid van de beide broers. Overigens is het gevoel dat je naar een spontane opname luistert een bewuste keuze van de band en zo is het album ook opgenomen; live, puur en zonder te veel versieringen. Bij ‘Jitterbug Love’ horen we Chris voor de eerste keer de zang voor zijn rekening nemen met een heerlijke slide-gitaar terwijl ‘Cry Over Nothing’ door de inzet van het orgel zelfs een “’Southern-gospel” vibe meekrijgt. Zo weet de band met een combinatie van Americana, Blues, Country en een vleugje Rock en Soul een authentiek geluid te creëren. Het uptempo ‘Don’t Think About My Death’ doet het gevoel van de jaren ‘70 rock herleven en bij de meedeiner ‘The One I Love’ horen we weer duidelijk de Country en Folk terug. Met het “Bluesy” ‘Little Bit Broken’ snijdt de band nog een actueel thema aan; we hoeven niet allemaal volmaakt te zijn in dit tijdperk waarin ons leven beheerst wordt door sociale media. ("I should wear my scars / Like medals of gold...everybody is a little bit broken / And it's alright.") Natuurlijk mag een ballad niet ontbreken en met ‘Satisfied’ (let op piano en orgel) sluit de band in stijl af.

The Wood Brothers zijn in Nederland (nog) redelijk onbekend maar in Amerika hebben ze hun plek binnen de crème de la crème wel veroverd. Kingdom In My Mind is een meer dan prima album geworden met een aansprekende productie. Voor elke muziekliefhebber een aanrader. Veel luisterplezier

Blues / Country / Folk / Soul