2016-06-16 07:00:00 • 9 min lezen

The Wood Brothers – “O Wood Brother, Where Art Thou?”

'Singin’ to Strangers’ is het openingsnummer van ‘Paradise’, het jongste album van The Wood Brothers dat eind 2015 uitkwam. Om te zijn verzekerd van een inkomen gaan bands steeds vaker live. Dan is het belangrijk om een pakkende act te brengen, zodat er een binding met het publiek kan ontstaat. Live kost het dit trio weinig moeite om die band te kweken. In LantarenVenster brengen Oliver en Chris, samen met Jano Rix, een even gedreven als intieme set. Het wordt een sfeervol optreden waarin energie, humor en muzikaliteit, op een ludieke manier worden gebundeld.

. Oliver en Chris Wood brengen hun jeugd door in Boulder, Colorado. Americana wordt ze met de paplepel ingegeven. Na hun jeugd volgen ze hun eigen sporen. Gitarist en zanger Oliver Wood (50) trekt naar Atlanta en vindt emplooi bij de band Tinsley Ellis. Later richt hij de bluesrock-formatie King Johnson op. Bassist en zanger Chris Wood (46) gaat via Boston naar New York, waar hij het succesvolle trio Medeski, Martin & Wood opricht. Jano Rix (38) is opgeleid als jazzpianist. Als multi-instrumentalist is hij betrokken bij veel studiowerk en hij toert als begeleider van onder anderen Lizz Wright. Oliver, Chris en Jano wonen nu alle drie in Nashville, Tennessee.. Sfeer en theater lopen als een rode draad door dit concert. Terwijl The Wood Brothers het podium oplopen begint hun performance. Stoïcijnse blikken verraden onderkoelde humor. Rix bespeelt zijn zelfgebouwde ‘shuitar’ die als een middeleeuwse draailier voor zijn buik hangt. Deze geprepareerde akoestische gitaar doet dienst als slagwerk. Met brushes creëert hij een scala aan pakkende ritmes. Het volle geluid suggereert een drumstel. De Woods staan om hem heen. De meerstemmige close harmony zang en de ‘kale’ begeleiding creëren een onweerstaanbare sound.. Het trio brengt melodieuze muziek, waarin folk, blues(rock), jazz en roots op een vanzelfsprekende manier worden verweven. Het temperament beweegt zich tussen intieme ballads en opzwepende songs, waar het plezier van af spat. Contrabas, gitaar en drums of keys, maken een geraffineerde mix van akoestisch en elektrisch geluid. De samenzang van het trio heeft een puur en naturel timbre.. Het concert zit vol verrassingen. Het eerste nummer roept een associatie op met Steely Dan. Verder is de sound vooral een mix van authentieke americana. In zijn veelzijdige gitaarspel schakelt Oliver Wood steeds tussen slide, fingerpicking en plectrum. De harmonische opbouw van zijn spel stamt vooral uit bluesrock en r&b. Chris Wood zoekt avontuur op zijn contrabas. Zijn spel is bij vlagen virtuoos, maar vooral gericht op vibes en grooves. In zijn solo’s is hij energiek en kiest hij veelal voor vuige swing. Zijn timing is weergaloos. De imitatie van een zingende zaag toegepast in een inventie van Bach, is voor Chris een alledaagse gimmick. Tijdens enkele nummers maakt hij groteske danspassen, die niemand onberoerd laten. De rol van Jano Rix is inventief. Als drummer is hij dienend en tegendraads. Hij bespeelt ook de melodica en een synthesizer. In een solonummer speelt hij een subtiele stride piano. Het gaat hem vooral om sfeer en stijl. Effectbejag is hem vreemd.. Er ontstaat een intieme intermezzo, wanneer de compacte studiosfeer uit het mono-tijdperk wordt opgeroepen rond een ouderwetse zangmicrofoon. Dit is een tijdmachine licht Oliver toe. “Het liedje dat we nu gaan spelen, heeft dan ook de toepasselijke titel: O Wood Brother, Where Art Thou?”. Ook zonder dit sfeerbeeld, creëren The Wood Brothers een reis door de tijd. Hun muziek is eigentijds maar laat zich ‘lezen’ als een krachtige zwart-witfoto. Met beperkte middelen vinden zij Americana opnieuw uit.. Het intieme voorprogramma met een kort optreden van Judy Blank en Pieter Zaal mag niet onvermeld blijven. Judy heeft een fijne, veelzijdige stem en geeft een aanstekelijke performance. Haar country is een levensles in plezier.. 13 mei 2016, LantarenVenster, Rotterdam.Tekst: Roland Huguenin.