2015-10-01 07:00:00 • 7 min lezen

The World Of Dust - Womb Realm

Label : Tiny Room Records Eindoordeel : 6,5

Womb Realm is de laatste muzikale en artistieke creatie van Stefan Breuer. In 2013 bracht hij het toch wel grootschalige muzikale kunstproject Bhava uit waar hij nu voor een minimalistisch, intieme benadering kiest.

Verschillende gezichten Stefan Breuer is The World Of Dust. Daarnaast kennen we hem ook als The Subhuman en verder maakt hij deel uit van de formaties I Am Oak en Lost Bear. Met Womb Realm gaat hij terug naar de basis. Precies acht liedjes met een totale speeltijd van een kleine 21 minuten. Kortom, te lang om als EP te benoemen en voor een volwaardig album weer wat kort. Acht liedjes die erg minimalistisch maar toch sfeervol zijn. Het is vooral akoestisch gitaarwerk ondersteund door wat toetsenwerk en opvallend weinig percussie, laat staan drums.

Een originele video Waarschijnlijk weet Breuer dat hij niet over ’s-Werelds meest verfijnde stem beschikt want op de achtergrond hoor je regelmatig een tweede stem van muzikale vrienden zoals Thijs Kuijken en Helen Ferguson. Die combinatie voegt daadwerkelijk wat toe. ‘Return Of The King’ is zo’n voorbeeld van een erg klein maar o zo intiem nummer. Zonder dat het album ooit echt op gang komt is een nummer als ‘Gospel’ dan toch wat rijker gearrangeerd. Misschien de beste track op het album, ‘Hyenas’ is nu ook als video uitgebracht; ook weer zo’n typisch kunstzinnig project waarin Breuer ons kennis laat maken met zijn 71 favoriete albums……

Eindoordeel Kernwoorden zijn sfeervol, rustig, intiem en details. Womb Realm is een nieuwe muzikale ontdekking van Stefan Breuer en waarschijnlijk vooral eentje van zichzelf. Alle nummers zitten qua karakter, stijl en sfeer wel erg dicht bij elkaar en dat in combinatie met de toch wel monotone stem van Breuer zorgt ervoor dat het geheel misschien wat eentonig klinkt. Het wordt in ieder geval nooit echt spannend dus we moeten op zoek naar de details. Veel luisterplezier.