Knap nieuw popalbum voor Thea Hjelmeland

label : Theah Music / PIAS

2019-11-20 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Thea Hjelmeland - Kulla

De Noorse singer-songwriter en multi-instrumentalist Thea Hjelmeland is terug met een nieuw album; Kulla. De eigenzinnige Noorse Thea, die niet bang is om een standpunt in te nemen, slaat met haar derde album een nieuwe muzikale weg in.

Noodgedwongen een wat andere stijl
Opgegroeid in een klein Noors dorp in één van de imposante Noorse fjorden groeide Thea op in een muzikaal gezin. In haar vroege herinneringen is er het beeld dat al aan het zingen was voordat ze kon lopen. Ze maakte het spelen op diverse instrumenten eigen en ging ook zelf muziek schrijven. Inmiddels heeft ze 4 nominaties voor “Best Indie album” achter haar naam en twee maal werd ze tot winnaar van deze Noorse Grammy uitgeroepen. Kulla is na Oh The Third uit 2012 en Solar Plexus uit 2014 haar derde album. In de aanloop naar dit album liep ze een schouderblessure op waardoor ze min of meer noodgedwongen een iets andere muzikale richting op moest gaan; wat minder “traditionele” instrumenten zoals gitaar, Mandoline enz. en wat meer elektronica en focus op haar prachtige stem en melodielijnen.

Lichtvoetigheid
Bij de opener ‘Hands Off’ wordt de nieuwe richting meteen duidelijk; een lekkere aanstekelijke popsong met een catchy refrein dat met ‘Happen To Stay’ een vervolg krijgt. Een lekker gitaarriff leidt je misschien af maar al luisterend heeft dit nummer toch een diepere boodschap: “climb a tree befriend it and then tell her how we’re gonna kill her slowly”. Hier en daar zijn het een paar Noorse woorden en zinnetjes die als het ware achteloos op de plaat gezet zijn en waarvan de bedoeling een vraagteken is zoals bij Dåpen en ‘Farleg’. Thea weet ogenschijnlijk lichtvoetige melodieën naast tekstueel zware onderwerpen te zetten. Luister maar eens naar ‘Placenta’ waar ze op geheel eigen wijze de geboorte vanuit haar perspectief als moeder beschrijft.

Vlijmscherpe teksten
Thea blijkt op dit album een soort muzikale kameleon te zijn; ‘Brother’ en ‘Ritual’ leunen zwaar op de elektronica en doet denken aan St. Vincent of Björk en hier speelt ze nadrukkelijk met haar stemgeluid. Deze tracks staat dan in schril contrast met het wat Lo-Fi-achtige ‘Kvardag’ en het amper een minuut durende ‘Born’, dat a-capella in het Noors wordt neergezet. Voordat het album met het tweeluik ‘The Fool’ afsluit overtuigd Thea met ‘Pleasure’ ons nog één keer met haar vlijmscherpte teksten als ze in prachtige bewoordingen over haar beleving van sex zingt. (“All Is Now A Metaphore / All Is Meta / All Is Before”).

Kulla is een eigenzinnig album geworden waarop Thea Hjelmeland nog maar eens bewijst over een ongekend muzikaal talent te beschikken. Ze schreef alle nummers en teksten zelf en bespeelde diverse instrumenten. Al bladerend door het bijgevoegde boekje zijn het de soms sarcastische en morbide teksten die opvallen. Het meest vreemde apparaat dat te beluistern is op dit album blijkt een vaatwasser te zijn (‘Kvardag’). Een album met absoluut allure en een hoog popgehalte. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter