Thomas Rhett - Country Again (side A)

Label : Valory

2021-05-05 07:00:00 • 3 min lezen

Country
8,5

Thomas Rhett - Country Again, Side A

Thomas Rhett, de zoon van countryzanger Rhett Atkins, is terug met zijn vijfde album. Country Again, Side A is deel één van een tweeluik; het tweede deel staat voor het najaar op de rol. Mede vanwege de pandemie schreef de 31-jarige Amerikaan heel veel liedjes die hij vaak in akoestische versies via zijn social media verspreidde. De reacties waren zo positief dat hij besloot een tweeluik uit te brengen met een selectie van die nieuwe nummers waarvan nu dus deel A voor iedereen verkrijgbaar is.

Je eerste liefde
Rhett staat bekend om zijn herkenbare geluid en is inmiddels een gevestigde naam binnen de Countrymuziek en wordt vaak in één adem genoemd met andere grootheden als Garth Brooks en Brad Paisley. Hij opent dit nieuwe album met ‘Want It Again‘, een wat rustig en stemmig nummer dat gaandeweg wat meer vaart krijgt en waar de Amerikaan zingt over die eerste ontluikende liefde die geen stand hield maar waarvan hij hoopt dat zij toch ooit nog terug komt.... (“You moved on and so did I / But you dance around in the back of my mind”). En soms komen deze dromen natuurlijk uit! Rhett schreef de elf liedjes die op dit album te horen zijn samen met Matt Dragstrem en nog wat anderen zoals zijn vader. De nummers zijn toegankelijk zoals we inmiddels van deze verhalenverteller kennen en dit nieuwe album zal dan waarschijnlijk ook een breed publiek aanspreken. Een nummer als ‘More Time Fishin’, dat absoluut hitpotentie heeft, is daar zo’n voorbeeld van.

Persoonlijk
Natuurlijk pakt de in Virginia geboren Rhett zo nu en dan uit met uptempo songs die live waarschijnlijk de boel aardig in beweging kunnen krijgen. Luister maar eens naar ‘Blame It On A Backroad’ (let op de “fiddle”!) en het uiterst catchy ‘Put It On Ice’. Maar hij maakt natuurlijk zijn naam als singer/songwriter waar met verhalen waar iedereen zich in kan herkennen en die soms ook persoonlijk zijn. De al eerder uitgebrachte single ‘Growing Up’ gaat over het achterom kijken als je ouder wordt en bij ‘Where We Grew Up’ vertelt hij over herinneringen aan zijn jeugd en het feit dat je trots mag zijn over waar je bent opgegroeid. De andere single, ‘What’s Your Country Song’, is een ode aan de Countrymuziek, de muziekstijl waarmee hij opgroeide. Het nummer is wat commercieel met een vleugje rock maar heeft alles dat deze muziek zo geliefd maakt en Rhett scoorde er zijn 17e! Nummer-1 hit mee. Met ‘Heaven Right Now’ trekt Rhett de emotionele kaart als hij over het verlies van een dierbare vriend zingt en in ‘To The Guys That Date My Girl’, met een mooie lapsteel, waarschuwt hij de toekomstige vriendjes van zijn dochter. Afsluiten doet hij met het vrolijk klinkende semi-akoestische ‘Ya Heard’ dat door de mondharmonica de juiste snaar raakt als Rhett ons nog één keer laat weten dankbaar te zijn voor wat hij tot op heden bereikt heeft.

Met Country Again, Side A levert Thomas Rhett misschien wel zijn beste album tot op heden af. Het is in ieder geval het meest persoonlijke album van de drievoudig ACM "Male Artist of the Year"-winnaar. De Amerikaan bewijst gewoon wederom mooie verhalen, al dan niet persoonlijk, te kunnen verpakken in pakkende Country-liedjes. Waarschijnlijk is de kracht van zijn muziek dat hij dicht bij zichzelf blijft en zijn liedjes voor iedereen herkenbaar zijn. Een fijne plaat en je hoeft helemaal geen liefhebber van Countrymuziek te zijn om dit album te kunnen waarderen. Veel luisterplezier.

Country