2015-04-29 07:00:00 • 12 min lezen

Tigercats - Mysteries

Label : Fortuna Pop / Konkurrent            Eindoordeel : 7

Deze band uit Oost-Londen lanceerde onlangs hun tweede album Mysteries. De band maakt lekkere indie-style muziek gestoeld op strakke melodielijnen, aantrekkelijke gitaarriffs en tweestemmigheid.

Het album bestaat uit tien tracks die zonder uitzondering de moeite waard zijn. Het taalgebruik of anders gezegd de intonatie maakt meteen duidelijk dat we hier met een typisch Britse band te maken hebben. Alle nummers worden strak gespeeld met een goed drumpartij en aanstekelijke gitaarriffs als basis. Voeg daarbij het aangename maar oer Brits klinkende stemgeluid van frontman Duncan Barrett en tweede stem Laura Kovic en er ontstaat een aardige succesformule.

Fraai gitaarspel De band bestaat uit vijf leden die dus een redelijk traditionele bandbezetting neerzetten. Alle nummers lopen lekker en vooral het gitaarspel van gitarist Paul Rains zorgt ervoor dat alle nummers een eigen, soms dromerig, karakter krijgen. ‘Laura & Cesar is bijvoorbeeld zo’n nummer dat op een heerlijke, dromerige melodie gedreven wordt en waarbij de tweestemmigheid erg aangenaam doorklinkt. Ook nummers als ‘Wheezer’, ‘Globe Town’ en opener ‘Junior Champion’ liggen goed in het gehoor. De band krijgt op dit album hulp van Terry Edwards die mooie saxofoon- en trompetbijdragen levert zoals op ‘Call Me If You Need Me’ wat er mede voor zorgt dat dit één van de betere nummers is. Overigens vormt bijdrage een absolute meerwaarde voor het album. Een ander nummer dat een vermelding verdient is ‘Sleeping In The Backseat’; dit nummer zou makkelijk door de commerciële radiostations opgepikt kunnen worden en de nodige Airplay kunnen krijgen. De combinatie van de stemmen van Laura en Duncan mist zijn uitwerking niet en de saxofoonsolo is een hele slimme zet. Op ‘So Haunted’ mag Rain met zijn gitaarspel excelleren en daarmee wordt nogmaals onderstreept dat zijn bijdrage misschien wel allesbepalend en typerend is voor het geluid van Tigercats.

Eindoordeel Mysteries is een prima album. Niet meer, niet minder. De band is wellicht niet baanbrekend maar levert muzikaal een goed stuk vakwerk af en laat zien dat ze toch wat meer boven het maaiveld uit steken dat de gemiddelde indie-band. Toch wordt het album nooit spannend en blijft alles wel binnen de veilige, vooraf bepaalde kaders. Pluspunt is absoluut het gitaarspel van Paul Rains en de gastbijdrage van Terry Edwards. Veel luisterplezier.