Tim Buckley – Happy Sad

Label: Music on Vinyl/ Elektra

2021-08-14 07:00:00 • min lezen

Singer-songwriter
8

Tim Buckley – Happy Sad

De Amerikaanse singer-songwriter pur sang, Tim Buckley is inmiddels alweer 45 jaar niet meer onder ons. Toch is deze man, vader van Jeff Buckley, een bijzondere songwriter waar de huidige generatie songwriters nog hun lering uit halen. Op 28 jarige leeftijd overleed de man aan een overdose.

Het derde album Happy Sad verscheen in 1969 en werd geproduceerd door Lovin’ Spoonful gitarist Zal Yanovsky. Buckley nam het album op nadat hij 2 albums met classic singer songwriters songs had afgeleverd en naar Europa ging om te touren. De tijd met drugs, love and happiness bracht hem tot het maken van een album waarbij de jazz en folk invloeden, waarmee hij ooit begin, een belangrijke plek kreeg.

Het is het meest succesvolle album van de man, met heerlijke songs  zoals het ‘Buzzin Fly’ dat hij ooit op de middelbare school had geschreven. Het meeslepende nummer dat als een pracht nummer in de avonduren bij de open haard betoverend is. Of het “Strange Feelin’’ dat deels overnomen is van Miles Davis ‘All Blues’. Tegenwoordig zou dit als plagiaat worden beschouwd, toen was het meer inspiratie en eer aan de meester.
Met het ruim tien minuten durende ‘Love from the Pacific Highway’ gaat het verhaal dat men dit nummer niet goed op de opname-band kreeg. De producer bewerkte dit met een vleugje oceaan geluid en geroezemoes om een irritante monotoon te camoufleren.
Met ‘Dream Letter’ schrijft hij zijn vrouw en zoon Jeff dat het hem allemaal spijt. En wanneer de vrouw echt weg is en je ex is realiseer je wat je kwijt bent. Dan gaat het leven zeker vrolijker worden met een ‘Gypsy Woman’ waarin je als een psychedelische jamsessie als deze lang in blijft hangen. Het is heerlijk om je hierin te laten verdrinken en de zang van hem op te nemen en daarna naast Robert Plant van Led Zeppelin gaat leggen.
Met het kort en tedere ‘SIng A Song For You’ sluit de man het album af.

De avant-garde en rock kreeg meer inpact waardoor Buckley na dit album het  drieluik van avant-gardistische rock albums Blue Afternoon, Lorca en Starsailor opnam.
Het album Happy Sad is nu opnieuw uitgebracht en kent een mooi geelgoud vinyl uitvoering.