Tim Burgess - I Love The New Sky

Label : Bella Union

2020-05-28 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Tim Burgess - I Love The New Sky

Tim Burgess is zo’n muzikant die over een onuitputtelijke inspiratie lijkt te beschikken. Naast zijn rol als frontman van de Britse band The Charlatans kennen we hem natuurlijk ook van zijn solowerk. Daarnaast is hij ook nog schrijver, DJ en heeft als muzikant vaak een bijdrage geleverd. De titel van zijn vijfde album is I Love The New Sky en voor de opnames van dit album keerde hij terug naar de Rockfiled Studios, waar niet toevallig ook het succesalbum Tellin’ Stories van The Charlatans in 1997 is opgenomen.

Veel verschillende invloeden
Eerlijk is eerlijk, de 52-jarige Brit opent sterk met het aanstekelijke en uptempo ‘Empathy For The Devil’ waarmee op een bewolkte dag de zon als vanzelf zal doorbreken. Die olijke twist horen we ook terug in ‘Sweetheart Mercury’, dat mede door de Moog-synthesizer zichzelf in je hoofd nestelt. Misschien dat een kleine déjà vu naar de muziek van The Sparks verschijnt, iets wat voor het wat theatrale ‘Comme D’Habitude’ (let op het kinderstemmetje) zeker zo zal gebeuren. Ook ‘The Warhol Me’ is doorspekt van muzikale invloeden waarbij we Burgess de namen van een groot aantal muzikale helden horen uitspreken omgeven door een wat psychedelische arrangement. Bij ‘Only Took A Year’, over zijn “writer’s block”, is het vervolgens het klavecimbel en de meerstemmigheid die de aandacht trekken

Mini-symfonie
Een aantal nummers zitten vernuftige in elkaar qua compositie en instrumentarium. Het Beatlesque ‘Sweet Old Sorry Me’ is een aaneenschakeling van muzikale haakjes en ook met ‘Lucky Creatures’ weet hij de juiste snaar te raken. Als geen ander weet hij de melodie karakter te geven door het juiste instrumentarium. Burgess is dan ook in staat om sommige nummers van een typische singer/songwriter song te transformeren tot een soort van mini-symfonie. Luister maar eens naar ‘The Mall, dat zo ontzettend knap in elkaar zit dat er steeds weer denkbeeldige luikjes worden geopend waardoor je van de ene in de andere muzikale verrassing valt. Met de wat zwaarmoedige pianoballade ‘ Undertow’ is op het einde nog een moment van rust en bezinning. Afsluiten doet Burgess met ’Laurie’, één van de beste songs van het album dat ook nog eens bol staat van het optimisme en daarmee prima past in de huidige tijdsgeest. (“It doesn’t matter where you’re going, baby/All that is important is that you’re still dreaming”)

De twaalf door Burgess zelf geschreven tracks tikken bijna een uur speeltijd aan. Het zijn twaalf mooie verhaaltjes geworden waarbij zoals eerder gesteld de melodie leidend is. Daardoor krijgen de songs diepgang en zijn er verrassende wendingen die I Love The New Sky tot een boeiend popalbum maken. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter