Mooi comeback album van singer/songwriter Tim Knol

2018-01-29 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Tim Knol - Cut The Wire

Al eerder heeft de begenadigde singer/songwriter aangegeven een voorliefde te hebben voor Britse en Amerikaanse popmuziek uit de jaren ’60 en ’70. De invloeden zijn duidelijk herkenbaar op Cut The Wire en soms hoor je gewoon welke artiesten de inspiratiebronnen geweest moeten zijn voor dit album. Resultaat is een zeer smaakvolle verzameling van liedjes die lekker in het gehoor liggen en waar een ieder zich heerlijk in kan verliezen.

Label : Excelsior

Zijn bandleden lieten hem in de steek
Nadat zijn roem in 2009 en 2010 in de spreekwoordelijke lift zat met veel aandacht, een platencontract dat als het ware kwam aanwaaien en veel optredens was daar in 2013 ineens de tegenslag. Zijn bandleden besloten voor Douwe Bob te gaan werken. Knol besefte later en tijdens het schrijven van het materiaal van Cut The Wire pas wat voor impact dit had op zijn leven. Toch kwam er dat nieuwe album. Geheel in stijl van dit nieuwe album zijn de openers ‘Whispering Of Heart’en ‘Weight Of Clouds’, twee soepel bewegende midtempo nummers waarbij de stem van Knol prima tot uiting komt en waar de singer/songwriter slim de charme van blazers toepast. Bij het interessante ‘Echoes Of Laughter’ stapt Knol heel even van het geplaveide pad af maar de aanwezig pedal-steel maakt dit wel tot een interessante track. Hierna pakt Knol de draad weer op met titelsong en het onmiskenbaar Beatlesque ‘A Kids Heart’. Hiermee wordt het eerste deel van dit sterke album afgesloten.

Alle tijd genomen
Vervolgens is daar het met Americana-invloeden doorspekte ‘Blind Eye’ waarbij het gitaarspel en het orgel opvalt. Vervolgens is daar met ‘Going Places‘ misschien wel de beste track van het album en al luisterend denk ik met weemoed aan al die prachtige platen van Tom Petty. In een interview gaf Knol aan deze plaat opgenomen te hebben in een kleine studio, zonder tijdsdruk. “Toen heb ik de liedjes met Anne Soldaat mee de studio in genomen”. Verder heeft hij op dit album o.a. ook hulp gehad van Tangerine en Douwe Bob. Bij ‘Listen Love’ hoor ik toch weer duidelijk de invloeden van The Beatles en bij ‘Las Call’ zijn de invloeden uit vervlogen tijden ook weer subtiel verwerkt. ‘Polaroids’ is de prachtige semi-akoestische ballad en afsluiter ‘Song For Grandma’ is een ode aan zijn oma die afgelopen zomer overleed. Luister naar de accordeon en blazers voor de melancholie.

Na een roerige periode is Tim Knol terug met dat waar hij in de kern goed in is; smaakvolle liedjes schrijven. Cut The Wire is een pakkende plaat geworden met dertien tracks die een logisch geheel vormen zonder al te veel muzikale experimenten en uitstapjes. Dit album biedt de 28-jarige singer/songwriter meer dan genoeg aanknopingspunten om zijn carrière weer een boost te geven. Een meer dan prima plaat. Veel luisterplezier.

Tim Knol live:
2 mrt. So What Gouda,
03 mrt. Muziekcooperatie Meppel